Sociale media hebben minder invloed op online verkoop dan gedacht

online_verkoopSociale media zouden toch niet zo’n grote invloed hebben op de aankoopbeslissing (tijdens vakantieperiodes) dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft een onderzoek van ForSee uitgewezen. Maar wat heeft dan wél invloed op de online verkoop?

Het onderzoek toonde aan dat slechts 5% van de online vakantie shoppers beïnvloed werden door sociale media om retailer sites te bezoeken. Anderzijds werd 19% beïnvloedt door promotionele e-mail marketing en zoek resultaten.

Sociale media lijken dan toch niet zo’n grote invloed te hebben. Mobile daarentegen neemt toe in belang. 14% van de shoppers hebben hun mobiele toestellen gebruikt om de website of mobiele applicatie van een grote retailer te bezoeken. Hoewel dus veel mensen de retail websites bezoeken via hun mobiele toestellen, heeft slechts 2% van hen daadwerkelijk ook iets gekocht via zijn mobiel toestel.

In het onderzoek wordt een beeld geschetst van verschillende media die bijdragen aan de online verkoop. Een duidelijke trend is dat bijna de helft van alle online shoppers retailer websites bezoeken om te onderzoeken en dus niet om te kopen. Ongeveer 1/5e onderzoeken online en kopen dan pas iets in de fysieke winkels.

Met de komst van social commerce en f-commerce zal het in de toekomst niet anders kunnen als dat sociale media wél invloed gaan hebben op de online verkoop. Maar dat is nog even koffiedik kijken tot het eerstvolgende onderzoek over de invloed van sociale media op de online verkoop.

In het onderzoek werden 10.000 antwoorden opgenomen van consumenten, van 29 november tot 15 december. De resultaten van het onderzoek kan je in onderstaande tabel bekijken:

Onderzoek_online_verkoop

Bron: ForSee

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *