Online verkoop zal met 15% stijgen – Resultaten enquête Shop.org

webshop_iconDe vakantieperiode dit jaar zou er wel eens heel rooskleurig uit kunnen gaan zien volgens de resultaten van de eHoliday studie van Shop.org, uitgevoerd door BIGresearch. Bijna twee derde van de retailers (63,8%) verwacht dat de online verkopen van hun bedrijf met 15% zullen stijgen in vergelijking met de vorige vakantieperiode. Vorig jaar had amper de helft van de retailers zulke verwachtingen.

‘Retailers blijven het web zien als een lichtpunt in de industrie en zijn momenteel bezig met het afwerken van nieuwe site features zodat hun klanten een goede ervaring hebben wanneer ze online shoppen tijdens deze vakantieperiode’ zei head of research Fiona Swerdlow van Shop.org. ‘Naast het gebruiken van websites om te verkopen, gebruiken retailers het internet om shoppers aan te moedigen om naar lokale, nabije winkels te gaan. Om die reden bieden veel retailers tegenwoordig locatie-informatie en productbeschikbaarheid op hun website aan.

Omdat veel shoppers nu al denken aan de vakantie, zijn ook de retailers overgeschakeld naar ‘vakantiemodus’. Volgens de enquête starten 40% van de online retailers met vakantiemarketing op Halloween en een andere 40% plant om in de eerste week van november te starten met vakantiemarketing.

Hoewel online retailers deze vakantieperiode hoge verkopen verwachten, zijn ze niet van plan om aanlokkelijke stimulansen als gratis verzending te laten vallen. Vier van de vijf online retailers (84,8%) zal op een bepaald moment tijdens de vakantieperiode gratis verzending aanbieden en bijna één derde (31,4%) zegt dat dit soort aanbiedingen vroeger zal starten dan vorig jaar. Shoppers zullen mogelijk zelfs meer ‘gratis verzending aanbiedingen’ te zien krijgen dit jaar aangezien het budget van retailers voor gratis verzendingen groter is dan dat van vorig jaar.

Omdat e-commerce blijft groeien, investeren bedrijven in site features en diensten die hun vakantieverkopen vergroten. Volgens de enquête heeft 72,5% van de retailers geïnvesteerd in de Facebookpagina van hun bedrijf in de aanloop naar de vakantieperiode. Bijkomstig heeft meer dan de helft van de ondervraagden geïnvesteerd in cross-selling op productpagina’s (54,9%), site search (54,9%) en klantenratings en recensies (52,9%). Nog eens 43,1% van de retailers zegt dat ze deze vakantieperiode meer geïnvesteerd hebben in een Twitter campagne of Twitter feed.

“Online retailers weten dat shoppers geven om lage prijzen en gratis verzending, maar ze appreciëren ook de mogelijkheid tot het makkelijk vinden van geschenkideeën of 24/7 shopping” zegt Phil Rist van BIGresearch. “In plaats van shoppers te verleiden naar hen te komen, zullen retailers deze vakantieperiode sociale media gebruiken op een meer levendige manier om consumenten te bereiken waar ze al zijn: op Facebook, Twitter en YouTube.”

Ongeveer één derde (32,2%) van de online shoppers zegt dat ze dit jaar meer vakantieaankopen op het web zullen doen. Als belangrijkste redenen daarvoor geven ze de 24 op 24 bereikbaarheid van de online shops aan (35,1%), gemakkelijke prijsvergelijkingen (33,1%) en een gebrek aan verlangen om de grote massa te trotseren (30,8%). Online shoppers die zeggen dat ze minder van hun aankopen online zullen doen (6,1%), geven als redenen de dure verzendingskosten (19,2%) op, een voorkeur om een item te zien en vast te houden voor ze het kopen (13,9%) en niet willen wachten op een item tot dat het geleverd is (5,7%).

E-commerce groeit en zal volgens dit onderzoek blijven groeien. Webshops are booming! Wil je deze vakantieperiode meer online verkopen? Noteer dan goed de tips die hierboven gegeven werden en tracht deze toe te passen op jouw bedrijf/webshop.

Online_verkoop_Shop.org

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *