Online deals: hoge kortingen, lage verwachtingen

Hoe hoger de korting, hoe lager de verwachtingen van de consument. En lage verwachtingen verkleinen de kans op herhaalaankopen. Sanne Meussen deed samen met Tim Smits (KU Leuven) onderzoek naar de effecten van hoge en lage kortingen op daily deal websites.

Daily deal websites, zoals Groupon, bieden exclusieve diensten aan tegen een hoge korting. Zo kan je bijvoorbeeld in een 5-sterrenzaak gaan eten voor de helft van de prijs, of minder. Deals die ‘te mooi om waar te zijn’ lijken, worden waar gemaakt. Maar wat doet dit met de consument?

Consumenten en hoge kortingen

Consumenten blijven gevoelig voor hoge kortingen. Maar wat blijkt, hoe hoger de korting, hoe minder de consument verwacht van de kwaliteit van de product of dienst. Daarnaast is de consument enkel geïnteresseerd in de dienst aan een super lage prijs en heeft hij/zij niet de intentie om ooit terug te keren en de volledige prijs te betalen.

Korting vs. kwaliteit

Op daily deal websites worden deals aangeboden met 25% tot 75% korting. Bij de deals met 75% korting ligt de verwachte kwaliteit lager dan bij deals met 25% korting. De consument heeft het beeld dat de kwaliteit daalt als de korting stijgt. De kans dat de consument terugkeert, is dus groter bij een korting van 25%. Het is dus belangrijk om als
adverteerder na te denken over welke korting je geeft en te zorgen dat de klanten die ingingen op de deal ook daadwerkelijk verwend worden.

De kans dat de klant terugkeert stijgt als hij verwend werd. Een goede service en goede kwaliteit zorgen voor herhaalaankopen. De positieve ervaring is een goede vorm van mond-tot-mond reclame en dit is de beste manier om je imago te versterken.

Executive Summary

Hoge kortingen verlagen de verwachtingen van de consument

Wat zegt dit over het online gedrag van de consument?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *