M-commerce uitwerking van Vente-Exclusive.com – Webwinkel Vakdagen 2012

Vente-exclusive.com organiseert online privé-verkopen in de BeNeLux. Ze verkopen overstocks van merken of producten van merken die extra sales willen genereren. De producten die ze verkopen zijn altijd gerelateerd aan de thema’s mode en lifestyle. De verkopen worden georganiseerd in campagnes die telkens maar een aantal dagen duren. Sinds 2007 is Vente-Exclusive actief en vorig jaar hebben ze zo’n 1 miljard artikelen verkocht. Vente-exclusive. com heeft ook een actieve mobiele strategie, die kadert binnen de m-commerce van het bedrijf.

Hun doelstellingen voor m-commerce:

  • User experience en een complete service kunnen aanbieden
  • Klanten het risico laten vermijden om een deal te missen
  • Extra platform creëren dat complementair is met de website

Momenteel bezit Vente-Exclusive.com enkel een iPhone app. De reden waarom ze met de iPhone app startten, was drieledig: de snelheid en het gebruiksgemak van zo’n app (wat de gebruikerservaring ten goede komt) en omdat iPhone een wijdverspreide basis van gebruikers heeft.

Een Android app is in ontwikkeling, maar ook andere ideeën staan bij hun in de planning, namelijk een html5 mobile shop en webshop.

De iPhone app is uiteindelijk 60 mandagen in ontwikkeling geweest, van concept tot finale uitwerking. Vente-Exclusive.com vond het belangrijk om deze capaciteiten inhouse te bezitten en heeft dus geïnvesteerd in nieuwe medewerkers om de apps en de ondersteuning van alles wat met mobiel te maken heeft te ontwikkelen.

De Vente-Exclusive app en hun website

De iPhone app moest vele delen van de succesvolle website overnemen qua design en functionaliteiten. De aangename gebruikservaring moest dus hetzelfde blijven. De app werkt met verschillende tabs waar men door kan bladeren.

Zo krijgen gebruikers van de app hetzelfde campagne-overzicht waarbij je naar beneden kan scrollen om doorheen het campagne-overzicht te bladeren. En ook productpagina’s binnen de campagnes zijn zo goed als hetzelfde. De focus ligt hier op de prijs en de foto’s van de artikelen.

Nog iets wat belangrijk was, is de shoppingcart die steeds in beeld is bij de gewone website. Dit overzicht is ook steeds beschikbaar in een aparte tab op de iPhone app.

vente exclusive campagnes vente exclusive productvente exclusive productoverzicht

Enkele cijfers van Vente-Exclusive.com

Vente-Exclusive verzamelde ook een aantal cijfers sinds juni 2011:

In totaal is de app al 32.000 x gedownload en bovendien wordt deze ook actief gebruikt. Elke week komen er daar nog eens 500 actieve gebruikers bij. 65% van die gebruikers bevindt zich in Nederland en 35% in België. Ook het aantal bestellingen via de app is verdeeld in het voordeel van Nederland: 62% van de mobiele aankopen komen vanuit Nederland, tegenover 38% uit België. De bestellingen via de gewone website zijn telkens 50-50 verdeeld tussen de 2 landen en dus valt het verschil voor de mobiele bestellingen eens zo hard op. Nederland staat op vlak van app commerce en m-commerce dus iets verder en bovendien zijn Nederlandse gebruikers er iets vertrouwder mee.

Het profiel van een app user is gelijkaardig aan dat van de website gebruiker. 40% gebruikt de app dagelijks en 30% gebruikt hem meer dan 3 keer per week. Top gebruiksmomenten zijn in de ochtend en vlak voor het werk.

40% van de gebruikers maakt ook handig gebruik van push notifications. Gebruikers van de gewone website ontvangen standaard dagelijkse emails met aankondigingen van nieuwe campagnes. Via de app kan je gebruik maken van push notifications. Dit zijn berichten die je informeren over nieuwe campagnes of specifieke verkopen die je eerder hebt ingesteld. Het merendeel van de bestellingen via de iPhone app worden gedaan na het ontvangen van een push notification.

In totaal bedraagt de mobiele omzet momenteel 3% van het totaal, wat nog te weinig is volgens Vente-Exclusive. Ze hopen weliswaar met de lancering van de Android app en hun andere ontwikkelingen dit percentage sterk te verhogen.

Peter Grypdonck, CEO Vente-Exclusive.com Vente-Exclusive presentatie Webwinkel Vakdagen 2012

 

Executive Summary

Wat? Presentatie van Vente-Exclusive.com op de Webwinkel Vakdagen 2012
En? Interessante cijfers over de m-commerce van Vente-Exclusive.com

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *