Internet verkoop in België hinkt achterop. Nu nieuws!

internet_verkoopDe internet verkoop in België hinkt achterop. België telt momenteel slechts amper 5.000 online webwinkels terwijl er dat in onze buurlanden veel meer zijn. Daarom pleiten onder andere Google en UNIZO voor een neutraal platform waarin de overheid en private organisaties de krachten bundelen.

Veel bedrijven staan een beetje wantrouwig tegenover e-commerce. Grote bedrijven hebben voldoende budget en zijn dan ook sterk vertegenwoordigd maar voor kleine KMO’s zou de drempel te hoog liggen. Maar volgens Julien Blanchez is dat onterecht. Volgens hem is er tegenwoordig geen enkel valabel argument om e-commerce links te laten liggen.

Verschillende redenen voor drempelvrees

Er zijn verschillende redenen waarom Belgische KMO’s zich (nog) niet wagen aan e-commerce. Zo is er het verzakingsrecht en de fraude met betaalkaarten. Bovendien heeft België de structuur van een fijnmazig winkellandschap waardoor winkels nooit veraf zijn.

Volgens Julien Blanchez is de online keuze in België daarnaast ook te mager. De Belgische surfer zoekt wel meer online dan het Europese gemiddelde maar koopt toch minder online aan. Een toename aan sterke online webwinkels is dus zeker noodzakelijk. Volgens Patrick Marck zijn niet enkel juridische beperkingen de redenen voor drempelvrees maar missen KMO’s de kennis en het inzicht in online marketing. Daarnaast hebben ze vaak geen flauw benul van de investering die een dergelijke strategie vergt.

Dringende veranderingen noodzakelijk voor groei e-commerce

Zowel Tom Bogaert, general manager Queromedia N.V., als Gino Van Ossel menen dat Vlaamse KMO’s toe zijn aan een mentaliteitswijziging. Bovendien is het ook vaak een kwestie van entrepreneurship. België heeft ook met een groot cultuurverschil te kampen en het feit dat veel online webwinkels gebruik maken van Engels als voertaal heeft de online verkoop in het Franstalig gedeelte van ons land geen goed gedaan.

Ten slotte blijven de winkelpunten primeren. Velen shoppen online maar van al die online aankopen wordt maar liefst 85% afgehaald in de winkelpunten zelf.

Nieuwe fase in het handeldrijven

KMO’s moeten zich meer richten op een gezonde mix tusen on- en offline verkoop. Er liggen zeer veel mogelijkheden in de online verkoop en bedrijven moeten e-commerce dringend opnemen in hun business model.

Hoe dan ook blijft de nood aan een mentaliteitswijziging heel levendig om de internet verkoop in België te kunnen laten groeien.

Het hele artikel vindt u terug op de DVO website.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *