Google voegt een ‘koop-knop’ toe aan mobiele zoekresultaten

google-koop-knop

Sinds december 2014 doen er geruchten de ronde over de komst van een knoop-knop in de Google zoekresultaten. Die veronderstellingen zijn ondertussen bevestigd door Google’s chief business officer Omid Kordestani tijdens de Code Conference van Recode. Hij vermeldde hierbij dat nog steeds 90% van de verkopen offline gebeurt. Veel mensen zoeken namelijk eerst op Google naar producten, maar kopen daarna in de dichtstbijzijnde winkel. En daar moet de koop-knop verandering in brengen.

Een koop-knop bij mobiele advertenties

De koop-knop zit op dit moment nog in de testfase en zal waarschijnlijk binnenkort wereldwijd beschikbaar zijn. Ze zal echter enkel bij de mobiele advertenties verschijnen en dus niet in de organische zoekresultaten en ook niet op desktop. De knop krijgt waarschijnlijk de titel ‘koop op Google’ mee.

Koop je product op een Google-productpagina

Klikt een gebruiker op de koop-knop? Dan wordt hij doorverwezen naar een productpagina van Google en niet van de adverteerder/verkoper. Google verkoopt zelf geen producten, het bedrijf wil enkel het verkoopproces vereenvoudigen. Op die productpagina voert de gebruiker zijn bestelling in en kiest hij de grootte, de kleur, de leveringsmethode en de betalingsmethode. Hij heeft hierbij ook de mogelijkheid om zijn betalingsgegevens te bewaren, zodat hij die niet elke keer opnieuw moet invullen. Het aantal stappen bij het aankoopproces ligt relatief laag en het is gemakkelijk. Er rijzen echter wel nog enkele vragen. Welke partij houdt zich bijvoorbeeld bezig met de naverkoop? Regelt Google dit ook of is dat de taak van de verkoper zelf?

Klikt een gebruiker op de koop-knop? Dan wordt hij doorverwezen naar een productpagina van Google, en niet van de adverteerder/verkoper.

Click to tweet!

De gevolgen van de nieuwe feature

Google voegt die nieuwe koop-knop natuurlijk niet voor niets toe aan de mobiele advertenties. Zo hoopt de internetgigant waarschijnlijk dat het mobiele zoekverkeer de hoogte ingaat. Daarnaast wordt zo het check-out proces gemakkelijker voor de consument, wat hen er sneller van zal overtuigen om tot een aankoop over te gaan. En dat zorgt voor meer retail zoekverkeer én verhoogt de advertentie-inkomsten. Google zal de adverteerders waarschijnlijk laten betalen op basis van het kost-per-klik-model (CPC). Zo betaalt de retailer voor elke klik op de koop-knop. Google maakt het geld over na de verkoop. Het is echter nog niet duidelijk of de betalingsgegevens van de klanten doorgegeven zullen worden aan de verkoper of niet.

Concurreren met Amazon en eBay

Meer zoekverkeer en advertentie-inkomsten zijn waarschijnlijk niet de enige motieven van Google. Zo wil het internetbedrijf vermoedelijk ook de concurrentie aangaan met grote webshops, zoals Amazon of eBay. Op beide sites kun je namelijk al producten opzoeken en direct aankopen. Dat is bij Google nog niet het geval. Bovendien heeft Amazon al een koop-knop en het bedrijf geeft de verkopers een deel van de verkoopsprijs. Ook Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram hebben al geëxperimenteerd met de koop-knop. Google kon dus niet achterblijven.

Executive Summary

Google voegt een koop-knop toe aan de betaalde mobiele zoekresultaten. Zo kunnen consumenten hun producten direct op Google aankopen. Meer verkeer en inkomsten voor Google zijn de drijfveer, maar ook voor consumenten is het gemakkelijk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *