16.10.2012 - Content

E-commerce: 5 tips om het aankoopproces vlot te laten verlopen

Wie met e-commerce begint, heeft uiteraard als doel om zoveel mogelijk transacties te verwezenlijken. Daarom is het belangrijk om het aankoopproces vlot te laten verlopen, zodat shoppers eenvoudig en snel hun aankoop kunnen afronden en zonder problemen op de bedanktpagina terechtkomen.

Soms loopt het verkoopproces echter niet van een leien dakje en geraken shoppers gefrustreerd omdat ze bijvoorbeeld te veel informatie telkens opnieuw moeten invullen. Een goed uitgewerkt aankoopproces is dan ook cruciaal voor een goede e-commerce website. Daarom geven wij jou 5 interessante tips om het aankoopproces vlot te laten verlopen en een mooi aantal transacties te realiseren.

Zorg voor een duidelijk en eenvoudig aankoopproces

Zorg ervoor dat je het aankoopproces voor de shopper zo duidelijk en eenvoudig mogelijk maakt. Dat doe je onder meer door een aankoopproces te creëren waarin zo weinig mogelijk klikken noodzakelijk zijn om een transactie te voltooien. Vermijd bovendien te veel pagina’s in het aankoopproces. Hoe meer pagina’s je toevoegt tussen de productpagina en de bedanktpagina, hoe meer er fout kan lopen en hoe meer kansen er ontstaan om potentiële transacties te verliezen.

Door een progress bar toe te voegen, wordt het voor de shopper tevens duidelijk waar hij zich in het aankoopproces bevindt en welke stappen hij nog dient te doorlopen alvorens de transactie te beëindigen.

Voorzie daarnaast een duidelijke weergave van de prijzen en betaalmethodes. Bied zoveel mogelijk betaalmethodes aan en duid de totale aankoopprijs en eventuele verzendkosten aan vooraleer de koper het aankoopproces vervolledigt. Reken je geen verzendkosten aan? Benadruk dit dan op je e-commerce pagina’s. Zonder verzendkosten kan je immers op heel wat extra transacties rekenen. Vermijd ook complexe formules om de prijs te berekenen en zorg ervoor dat de definitieve prijs goed zichtbaar is.

Tenslotte is het belangrijk dat de shopper zich tijdens de aankoop volledig kan concentreren op het transactieproces. Zorg er dan ook voor dat er zo weinig mogelijk afleiding is en geef de shopper geen redenen om elders te klikken en het aankoopproces te verlaten.

Vermijd frustratie bij de shopper

Shoppers die te veel gegevens dienen in te vullen om een aankoop te doen, geraken snel gefrustreerd. Vraag je klanten dan ook geen twee keer om dezelfde informatie. Eens je een naam, adres of e-mailadres gevraagd hebt, neem je dit best mee naar de volgende stappen in het aankoopproces.

Zorg er tevens voor dat een shopper die het hele aankoopproces doorlopen heeft op het einde niet teleurgesteld wordt en bijvoorbeeld pas dan verwittigd wordt dat het product van zijn keuze niet meer in stock is. Vermeld zo veel mogelijk informatie aan het begin van het aankoopproces.

Relevante error messages

Maak je error messages vriendelijk en gemakkelijk te begrijpen. Geef ook duidelijk in je error bericht weer wat en waar het precies fout ging en welke gegevens opnieuw ingevuld moeten worden. Laat de informatie die niet correct ingevuld werd ook in het rood verschijnen, zodat je klanten meteen weten over welke error het gaat.

Heel belangrijk is trouwens dat alle ingevulde gegevens bij een error niet verloren gaan en klanten alles opnieuw moeten invullen.

Leveringstijd & aflevermethode

Maak altijd een schatting van de leveringstijd en geef die mee met de shopper. Zo weten je klanten wanneer ze hun aankoop ongeveer mogen verwachten. Geef de leveringstijd in een marge weer, zodat je zelf iets meer speling hebt en het product op tijd kan afleveren.

Zorg er daarnaast voor dat er verschillende aflevermethodes beschikbaar zijn en voorzie een referentienummer waarmee klanten hun transactie kunnen volgen.

Test het aankoopproces

Test je aankoopproces om te weten te komen welke dingen in je aankoopproces goed gaan en wat er nog fout loopt. Neem de tijd om te bestuderen waar het mis gaat en welke pagina’s beter kunnen. Alleen dan kan je het optimale aankoopproces creëren en het beste uit e-commerce halen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans