Content marketing voor e-commerce websites: de productpagina

e-commerce productpagina content marketingContent is king, dat weten we allemaal. Ook voor e-commerce websites is dat niet anders. E-commerce websites hebben op vlak van content vaak te kampen met twee veel voorkomende problemen, en dat vooral op hun productpagina’s: duplicate content en te dunne content. Nochtans zijn beide problemen perfect te vermijden, en goede productpagina’s zijn natuurlijk erg belangrijk.

Duplicate content

Heel wat e-commerce websites hebben te maken met duplicate content, en dat heeft veelal twee oorzaken: de content wordt overgenomen van de producent, of verschillende versies van het product hebben allemaal een verschillende url, met dezelfde content. Google houdt niet van duplicate content, dus je vermijdt het beter:

  • Duplicate content, afkomstig van de producent: heel wat e-commerce websites kopiëren gewoon de content afkomstig van de producent. Gevolg: die productbeschrijving verschijnt op de websites van verschillende concurrenten, en je productpagina’s bevatten op die manier mogelijk heel wat duplicate content. Om dit te vermijden, schrijf je voor elk product een unieke productomschrijving. Doe hiervoor desnoods beroep op professionele copywriters.
  • Duplicate content als gevolg van verschillende productversies met elk hun eigen pagina: vele producten zijn beschikbaar in verschillende versies, waarbij bijvoorbeeld alleen de kleur en de maat verschilt. Een goede, SEO vriendelijke e-commerce shop concentreert al die verschillende versies op één pagina, door bijvoorbeeld met een drop-down menu voor de maat te werken. Zo vermijd je duplicate content binnen je eigen website. Doet jouw website dat niet? Dan is het misschien de moeite om over te schakelen naar een goed, SEO vriendelijk e-commerce platform, zoals Magento of Shopify.

e-commerce duplicate content

Te dunne content

Als je een grote webshop hebt, genre Amazon, Zappos of Zalando, dan hebben je productpagina’s niet zo veel content nodig om goed te scoren in Google; de magere content wordt gecompenseerd door talloze backlinks. Ben je echter een kleinere speler, dan kan je waarschijnlijk niet steunen op zo een grote hoeveelheid links. In dat geval is het goed dat er wel veel content op je productpagina’s staat. Bouw die content als volgt op:

  • Schrijf uitgebreide, unieke productbeschrijvingen: focus op de voordelen, beantwoord veel voorkomende vragen in de productbeschrijving en geef voldoende algemene informatie.
  • Voeg gerelateerde producten en accessoires toe: gerelateerde producten en accessoires voegen extra content toe aan de pagina, en zorgen er mogelijk ook voor dat je klanten meer kopen op je website. Een win-win situatie dus! Ook eerder bekeken producten kan je toevoegen aan je productpagina’s.
  • Reviews: laat tot slot je klanten toe om reviews te schrijven. Dat zorgt voor extra content, die bovendien natuurlijkere content aan je “SEO content” toevoegt. Spoor gebruikers ook aan om reviews te schrijven door hen voor elke review te belonen met bijvoorbeeld punten, die ze kunnen omruilen voor korting.

Een rijke productpagina zal beter scoren in Google, voor meer zoektermen en zorgt tot slot voor een rijkere ervaring bij je klanten.

Executive Summary

Content marketing voor e-commerce website: de productpagina
De productpagina’s op e-commerce websites hebben vaak met twee problemen op vlak van content te kampen: duplicate content en te dunne content.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *