Belgische e-commerce profiteert van toename tabletbezitters

Uit een onderzoek naar het mobiel consumentengedrag ‘Global Mobile Consumers Survey’, in opdracht van Deloitte, dat vandaag verscheen, blijkt dat België in 2013 bijna drie keer zoveel tableteigenaars kent als het jaar voordien. Dat het aantal bezitters van tablets zo explosief steeg, is natuurlijk goed nieuws voor de Belgische e-commerce.

Tablets-e-commerce-300x168Ongeveer 30% van de Belgen zou in 2013 in het bezit zijn van een tablet, terwijl dat in 2012 nog maar 12% was. Door deze hoge score nestelt België zich bij de top wereldwijd, in het mooie gezelschap van Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.

Opvallend is dat vooral het aantal tableteigenaars in de leeftijdscategorie van de 55-plussers explosief is gestegen. In vergelijking met 2012 steeg het aantal tabletbezitters hier met maar liefst 300%.

Ook de toekomst van de tablet ziet er goed uit. Volgens de studie staat het gadget bovenaan het verlanglijstje van vele mensen. Hierdoor gokken de onderzoekers dat in 2014 maar liefst 50% van de Belgen in het bezit zullen zijn van een tablet.

Goed nieuws voor Belgische e-commerce

Volgens de onderzoekers van Deloitte bestaat er bovendien een verband tussen de toename van het aantal tablets en de stijging van het aantal aangekochte producten via internet. Afgelopen jaar kocht 57% van de Belgen een product of dienst via internet. En dankzij de stijging van het aantal mobiele apparaten zal dit aantal alleen nog maar stijgen. Ook al omdat handelaars meer en meer inspelen op deze mobiele trend.

Gebrek aan 4G beperkt groei

Belgen blijken wel nog steeds vast te houden aan hun Wi-Fi verbinding om zich te connecteren op internet. Het gebrek aan een uitgebreid 4G-netwerk heeft hier ongetwijfeld wat mee te maken. Onderzoekers verwachten wel dat de belangstelling zal toenemen naarmate operatoren 4G zullen uitrollen en commerciële aanbiedingen zullen ontwikkeling.

Executive Summary

Stijging aantal tabletbezitters
Het aantal tabletbezitters in België stijgt explosief, en dit is ook goed nieuws voor de Belgische e-commerce.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *