Onlyhumans

Belgische webshopsE-commerceE-commerce trends

27.05.2014 - Content

2014 wordt een topjaar voor Belgische e-shops

Een recente enquête van e-commercevereniging BeCommerce blikte terug op 2013 en vooruit op wat nog komen gaat in 2014. Hun bevindingen? Tweemaal positief. Vorig jaar maakte de Belgische e-sector een forse inhaalbeweging ten opzichte van onze buurlanden en ook dit jaar zien onze online handelaars heel wat kansen en groeimogelijkheden. We overlopen alvast enkele opmerkelijke resultaten.

Een goed 2013, een nog beter 2014

In 2013 beende de Belgische e-commercesector serieus bij. De totale omzet van de online handel in België steeg met bijna 26% tot een recordbedrag van 1,91 miljard euro. Een trend die volgens 91% van de bevraagden wordt doorgezet: in 2014 zou de omzet uit online handel zelfs de kaap van 2 miljard euro overschrijden. De katalysator? Meer verkoop aan andere Europese landen.

 

E-commerce in België: insights

De enquêteresultaten van BeCommerce leveren trouwens enkele interessante insights op. De populairste productcategorieën, bijvoorbeeld, zien er als volgt uit:

  • Kleding en accessoires
  • Binnenhuisdecoratie
  • Hardware en software
  • Speelgoed

 
Bovendien bedraagt het aankoopbedrag in 60% van de gevallen meer dan 100 euro en in 12% van de gevallen zelfs meer dan 500 euro.

Wie actief is in de bovengenoemde sectoren, maar geen webshop heeft, laat heel wat omzet liggen. E-commerce in België is een volwassen kanaal dat lang niet meer enkel teert op kleine, occasionele aankopen. Steeds meer mensen raken ermee vertrouwd en zijn bereid om via internet aanzienlijke bedragen te spenderen.

Het aankoopbedrag bedraagt in 60% van de gevallen meer dan 100 euro en in 12% van de gevallen meer dan 500 euro.

 

De mogelijkheden van m-commerce

Mobile is ondertussen een onlosmakelijk deel van ons dagelijkse leven geworden en dit uit zich ook in de opmars van m-commerce, zijnde aankopen via smartphones en tablets. In 2011 bood slechts 15% van de webshops producten aan via mobiele apparaten, maar in 2013 bedroeg dit al 55%. Bijna 40% van de ‘achterblijvende’ online handelaars wil in 2014 werk maken van een mobiele applicatie. Hoewel mobiele verkoop achterop hinkt ten opzichte van webshopverkoop, verdubbelde vorig jaar het aantal handelaars dat minstens 10% van haar omzet uit mobile haalt.

BeCommerce verwacht dat dit percentage zal stijgen naarmate meer organisaties social media strategieën ontwikkelen om m-commerce aan te sturen. Vooral Facebook, Twitter en Pinterest spelen hierbij een belangrijke rol. De invloed van deze kanalen op transacties is ontegensprekelijk, aldus Carine Motieir, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.

 

Het groeipotentieel van de e-sector in België

De e-commerce sector staat anno 2014 op gelijk niveau met de buurlanden en gaat volgens BeCommerce een topjaar tegemoet. Vooral de verdere adoptie van m-commerce en gerichte social media strategiëen moeten de groei hierbij stimuleren, hoewel de sector ook een groter aankoopvolume uit het buitenland verwacht.

Wil je meer weten? Bekijk dan de Slidesharepresentatie van BeCommerce.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans