Je displaycampagnes optimaliseren? 7 tips!

display marketing tips

Wist je dat jouw bedrijf 2,88 miljard goeie redenen heeft om aan displaymarketing te doen? Advertenties via het Google Display Network bereiken namelijk 90 procent van alle internetgebruikers – ofwel 2,88 miljard mensen – wereldwijd. Displaycampagnes zijn dé manier bij uitstek om je bedrijf meer online zichtbaarheid te geven, maar lucratief zijn ze uiteraard niet vanzelf. De sleutel tot succes? Je displaycampagnes optimaliseren, zoveel is duidelijk. Hoe je daaraan begint? Deze zeven tips helpen je alvast op de goede weg!

1. Combineer automatische en zelfgekozen plaatsingen

Als je kiest voor automatische plaatsing, bepaalt Google AdWords zelf op welke websites, video’s en apps je advertentie verschijnt, op basis van de zoekwoorden of onderwerpen die je hebt gekozen. Zelfgekozen plaatsing laat je daarentegen toe om zelf specifieke websites te selecteren waar Google AdWords je advertentie weergeeft. Heb je een goed idee welke websites je doelpubliek zoal bezoekt? Dan is zelfgekozen plaatsing de beste methode voor een optimale targeting van je klanten. In het begin is het echter aangeraden om automatische en zelfgekozen plaatsingen te combineren, en je campagne op termijn te verfijnen

2. Demografische targeting

Google AdWords laat je niet alleen toe om te kiezen waar je advertenties worden getoond, maar ook aan wie. Adverteer je liever enkel voor mannen of voor vrouwen? Behoort jouw doelpubliek tot een bepaalde leeftijdscategorie? Hebben je potentiële klanten kinderen of net niet? Naast demografische targeting kun je Google zelfs vragen om je advertenties alleen te tonen aan mensen die op het punt staan om een aankoop te doen die betrekking heeft tot jouw product of service.

3. Sluit irrelevante websites uit

Net zoals er bepaalde websites zijn waar je je advertenties graag ziet verschijnen, zijn er wellicht ook websites waar je je advertenties liever niet ziet verschijnen. Laat Google weten op welke websites je advertenties zeker niet mogen worden weergegeven vóór je je displaycampagne de wereld instuurt, maar hou ook tijdens je campagne een oogje in het zeil. Soms zijn er nu eenmaal websites die tegen je verwachtingen in bijzonder weinig conversies genereren.

Kies voor in-marketdoelgroepen om mensen te overhalen die op het punt staan een aankoop te doen.

Click to tweet!

4. Schrap in-app

Mobiel verkeer en tabletverkeer zorgen vaak voor heel wat clicks, maar jammer genoeg is een groot deel ervan meestal onbedoeld. Vooral in-app gebeurt het vaak dat mensen per ongeluk op je advertentie klikken. Daarom is het aangeraden om alle in-appverkeer gewoon uit te sluiten. Dat doe je als volgt:

  • Ga naar ‘opties voor sitecategorieën’ (site category options) en vink ‘GMob-non-interstitial voor mobiele apps’ (GMob mobile app non-interstitial) uit.
  • Ga naar ‘campagne-uitsluitingen’ (campaign placement exclusions) en voeg ‘adsenseformobileapps.com’ toe.

5. Maak er een remarketingcampagne van

Via een remarketingcampagne kun je mensen die je website al eens hebben bezocht, opnieuw bereiken. Je advertentie verschijnt dan op de websites die ze na jouw website bezoeken, ongeacht het onderwerp van de sites. Stel affiniteitsdoelgroepen in om je bedrijf of product op grote schaal meer naamsbekendheid te geven, of kies voor in-marketdoelgroepen om mensen te overhalen die op het punt staan een aankoop te doen.

6. Stalk je (potentiële) klanten niet

Remarketing is zeker zinvol, maar het is belangrijk om te voorkomen dat je klanten zich gestalkt voelen. Dat doe je door middel van frequency capping. Ga naar ‘instellingen’ (settings) en klik bij ‘geavanceerde instellingen’ (advanced settings) naast ‘frequency caps’ op ‘bewerken’ (edit). Kies vervolgens hoe vaak elke advertentie, advertentiegroep of campagne maximaal per dag, week of maand aan een individuele gebruiker wordt getoond.

7. Displaymarketing: eenvoudig kan ook

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn opvallende banners geen must om succes te oogsten met displaycampagnes. Banners zijn goed voor branding (meer zichtbaarheid), maar in veel gevallen zijn het de ‘old school’ tekstadvertenties die uiteindelijk voor de meeste clicks zorgen. Kortom, afwisselen is de boodschap. Controleer welke advertenties het op termijn goed doen en verwijder de advertenties die slecht presteren.

Executive Summary

Displaymarketing is een uitgelezen manier om je bedrijf meer online zichtbaarheid te geven, maar succes oogsten displayadvertenties uiteraard niet vanzelf. Deze tips helpen je om je displaycampagnes te optimaliseren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *