Mookum, Quirky, … crowdsourcing geeft vorm aan design

Een groep mensen inschakelen om een idee of product te verbeteren of ontwerpen is enorm populair op het internet. Voor vele sectoren is crowdsourcing dan ook de ideale manier om klanten te laten samenwerken met fabrikanten en experts in een bepaald vak. Hier komen vaak de meest creatieve oplossingen en ideeën naar boven die anders misschien nooit het daglicht zouden zien.

De designwereld krijgt de smaak van crowdsourcing dan ook stilaan te pakken. Platformen rijzen als paddenstoelen uit de grond en vragen om de medewerking van een breed publiek.

Mookum – Crowdsourcing van Belgische makelij

Mookum is een online platform waar jonge designers hun producten kunnen lanceren. Gert Gijbels, de man achter dit verhaal, vond het zonde dat veel goede ideeën verloren gaan.  Samen met een thuisteam van Belgische topdesigners zoals Victorio Simoni, Roel Vandebeek, Wim Segers en Frans Hegge wil hij hier verandering in brengen met Mookum.

Consumenten leveren ideeën en tonen hun behoeftes. Ontwerpers kunnen dan via een wedstrijd hun oplossingen en ontwerpen aanreiken. Het ontwerp dat als winnaar uit de bus komt, gaat in productie. Op die manier wil Mookum kansen bieden aan jonge ontwerpers. Daarnaast kunnen designers ook zelf een idee lanceren.

Onlangs werd trouwens de eerste Mookum Design Award uitgereikt aan Wim Bussels die voor zijn ontwerp van een handig tafeltje een prijs kreeg van 1000 euro.

Quirky – eenvoudig succesvol

De website Quirky.com is momenteel een van de meest succesvolle crowdsourcing platformen. Hier komen leuke ideeën zoals de pivot power van Jake Zien, een aanpasbare stekkerdoos, helemaal tot leven. De afgelopen 2 jaar bracht het meer dan 35 producten op de markt en bijna 200 zijn in aanmaak.

Iedereen kan een idee insturen. Dit is trouwens zeer gemakkelijk. Men kan een korte beschrijving geven en enkele foto’s of een video toevoegen. Quirky legt wel een kost van 10 dollar op voor het insturen van een idee, om zo een zekere kwaliteit te behouden. Op basis van de commentaren van het publiek en een eigen selectie beslist Quirky welke ideeën in productie zullen gaan.

Weinig crowdsourcing bedrijven zijn zo succesvol als Quirky. In 2011 realiseerde het een omzet van ongeveer 6 miljoen dollar. Het geld dat het binnenhaalt wordt verdeeld onder alle mensen die meewerken aan een product. Van elke dollar dat het binnenhaalt gaat ongeveer een derde naar de community en een derde naar de bedenker. Het overige gaat naar alle betrokkenen.

Wal-Mart – Get on the shelf

Wal-Mart lanceerde zijn eigen crowdsourcing platform getontheshelf.com. Fabrikanten kunnen hier hun producten in enkele zinnetjes en met een video voorstellen. Bezoekers kunnen dan stemmen op de leukste ideeën. Het beste product wordt op Walmart.com te koop aangeboden. Er gaan echter stemmen op er meer potentieel zit in dit platform. Men zou bijvoorbeeld alle nieuwe producten op dit platform kunnen voorstellen.

Executive Summary

Wat? Crowdsourcing in de designwereld
En? Belgische Mookum is als crowdsourcing platform voor design een echte trendsetter!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *