Crowdsourcing campagne: Ford zoekt 100 Fiesta-agents

Tijdens de “New York Social Media Week” kondigde Ford de start van zijn crowdsourcing campagne aan. Voor deze campagne zoekt het automerk 100 Fiesta-agents om de wagen te promoten. Deze campagne promoot de lancering van het nieuwe Fiesta-model dat in de lente dit jaar verschijnt. Volgens James Farley, EVP global marketing, sales and service bij Ford, is de eerste pure user-generated campagne voor Ford een grote uitdaging.

Fiesta Movement

Ford rekruteert 100 sociale influencers, ‘agents’, via de campagne ‘fiesta movement: a social remix’. Deze Fiesta-agents bestaan uit een mix van oude Fiesta-ambassadeurs, nieuwe fans en enkele beroemdheden. De 100 geselecteerden ontvangen de nieuwe Fiesta, benzine en camera’s. In ruil daarvoor gaan de Fiesta-agents spannende uitdagingen aan die zijn gekoppeld aan entertainmenthubs als American Idol. Het is belangrijk dat de Fiesta-agents de resultaten delen. Op deze manier wordt er inhoud gegenereerd voor de Ford Fiesta campagne van 2014.

Crowdsourcing

De inhoud van de campagne wordt volledig gecrowdsourced, het enige waarop Ford toekijkt is dat de content een ‘Ford-jasje’ draagt. Niet door professionele hulp in te schakelen, maar door een goede briefing te geven aan de agents. Het is een gedurfde en progressieve actie, de eerste innovatieve campagne die volledig door consumenten wordt gecreëerd.

Sociale media promoot Fiesta

In 2009 zette Ford ook al sociale media in voor de promotie van de Fiesta. Toen kregen 100 consumenten een auto en mochten er over schrijven in blogs. Het grote verschil is nu dat de content verwerkt wordt in een grote campagne. Ford zal die verwerken in betaalde media, sociale media en ervaringsgerichte evenementen.

Ford zoekt opiniemakers en getalenteerde storytellers via de leuze: ‘If you want to be an agent, apply here. Express yourself. Share your passions. And show us who you are.’

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CyD653QnM3Y[/youtube]

Executive Summary

“Fiesta Movement: a social remix” – de crowdsourcing campagne van Ford.

Ford zoekt 100 Fiesta-agents die instaan voor de promotie van de nieuwe Fiesta.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *