Zo schrijf je aantrekkelijke teksten

aantrekkelijke-teksten

Elke dag is een tekstbombardement. Het begint ’s ochtends met de krant en houdt niet op tot na de ondertitels van je film vanavond. Veel van wat je intussen te lezen krijgt, is veel meer praktisch dan prettig. Als je dus iets kán overslaan, dan doe je het. En als dat voor jou geldt … dan ook voor je lezer.
Hoe zorg je ervoor dat jouw tweet, mail, blogartikel, … opvalt tussen al dat andere woordgeweld? Met deze tips schrijf je vanzelf aantrekkelijke teksten die je lezer bij de kraag grijpen. Literair talent niet vereist.

Aantrekkelijke teksten denken aan je lezer

Verplaats je in je lezer. Hij leest je tekst niet voor zijn plezier: hij heeft informatie van jou nodig. En die krijgt hij het liefst via een directe weg. De sleutel tot zijn aandacht?

  • Draai niet rond de pot. Get to the point, en snel.
  • Schrijf informeel. Je lezer heeft geen zin om zich een weg te banen doorheen beleefdheidsformules of wollige taal. Schrijf zoals je spreekt, want dan voelt je lezer zich … aangesproken.
  • Hou het kort. (Zo.)

Lok vragen uit waarop jij het antwoord hebt.

Click to tweet!

Lok je lezer met lekkers

Geen kat die zich in jouw tekst interesseert, als er niet wat spek bij komt kijken. Wat simpel lekkers waarmee de boodschap vlotter binnengaat. Probeer deze brokjes eens:

  • Vertel een verhaal. Bombardeer je lezer niet met feiten en cijfers, maar begin met een herkenbaar scenario. Zoals ik hierboven deed met de krant. Geef toe: jij las toch ook verder?
  • Denk aan de klank. Het lijkt gek voor een geschreven tekst, maar met een paar retorische technieken zindert je tekst na. Herhaling. Ritme. En waarom geen wijziging in intonatie, met een vraag bijvoorbeeld?
  • Maak je lezer hongerig. Lok vragen uit waarop jij het antwoord hebt.

Omzeil tekstvalkuilen

De grootste fout die je kan maken? Lege woorden. Net zoals lege calorieën maken ze je tekst dik. Zo maak je komaf met dikkerdjes:

  • Geef twijfel geen kans. “Heel wat senioren spelen waarschijnlijk wel eens bingo”. Dat klopt, maar je verkoopt er geen bingoformulieren mee. Beter? “Bingo scoort bij senioren”.
  • Draai passieve werkwoordsvormen om. “Door het gebruik van passiefconstructies wordt de indruk gewekt dat de zaken ingewikkelder zijn dan ze zijn”. Las jij “passiefconstructies maken het lezen nodeloos ingewikkeld”? Of las je de zin gewoon … niet?
  • Schrap onnodige adjectieven. “De zwetende, oververmoeide renner fietste moeizaam en krachteloos naar de finish.” Weg met die ballast: gebruik intensere bewoordingen voor méér resultaat met minder woorden: “De renner zwoegde naar de finish”.

 

Executive Summary

Je hoeft geen literair genie te zijn om je lezer bij de kraag te grijpen. Hou deze drie heilige huisjes in gedachten en je schrijft vanzelf magnetische teksten: of het nu voor sociale media, je website, of een mailtje naar een klant is.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *