Empathie, de geheime gave van de copywriter

qm-empathische-copywriter-skills

Een copywriter mag nog zo’n vlotte pen hebben, zonder inlevingsvermogen blijven zijn teksten dode letter. Ben je op zoek naar een tekstschrijver wiens alinea’s van het blad swingen, wiens teksten zin doen krijgen om te kopen en consumenten linea recta naar de winkel doen lopen, dan heb je een copywriter nodig die als een volleerde helderziende in het hoofd van je klant kijkt en diens diepste verlangens weet te verwoorden.

Wat is empathie?

Empathie, of het vermogen je te verplaatsen in andermans gevoelswereld, is een gave die ieder mens bezit, de ene al wat meer dan de andere. Het stelt ons in staat begripvol te reageren als iemand gekwetst of ongelukkig is en blij te zijn voor anderen, zonder daar zelf baat bij te hebben.

Teksten zonder empathie blijven dode letter en zullen je geen product méér doen verkopen.

Click to tweet!

Empathie en de copywriter: onlosmakelijk verbonden

Voor een professionele tekstschrijver is een groot empathisch vermogen onontbeerlijk. Sterker nog: teksten zonder empathie blijven dode letter en zullen je geen product méér doen verkopen. Ze schieten hun doel dan ook volledig voorbij. Dit soort zielloze teksten zijn nochtans legio op het internet – kies er lukraak maar enkele websites uit van grote bedrijven.

Niet ‘wij’ maar ‘jij’

Het zijn teksten die geschreven zijn vanuit het standpunt van de verkoper. Zoals:

“Wij bieden u te allen tijde kwaliteit. Onze topprioriteit is een snelle service.”

Goeie copy zet de klant centraal, niet het bedrijf of het product. Dus:

“U bent als meerwaardezoeker enkel tevreden met het allerbeste? Dan bent u vast warm te maken voor deze aanbieding.”

Vragen staat vrij

Een goeie copywriter herken je dan ook meteen. Het is diegene die je, voor het schrijfproces begint, overlaadt met vragen over je klanten: “Hoe zien ze eruit?”, “Wat zijn hun wensen?“, “Waarom kopen ze bij jou?”, …  Enkel zo kan hij of zij zich verplaatsen in hun hoofd en teksten op maat leveren. Daar heeft je bedrijf alleen maar baat bij.

Executive Summary

Commerciële teksten die aanzetten tot kopen blinken uit in empathie. Een copywriter is dan ook in de eerste plaats een helderziende: hij of zij kijkt in het hoofd van klanten en neemt pas daarna de pen ter hand. Het resultaat: teksten die je verkoopcijfers de hoogte instuwen.

1 Comment

  1. TroyZFaith

    1 month ago

    Amazing things here. I am very happy to see your article. Thank you a lot and I am
    having a look ahead to contact you. Will
    you kindly drop me a e-mail?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *