5 content & social media tips voor een corporate blog

Nog al te vaak beweren corporate marketeers dat bloggen voor hun bedrijf niet zou opbrengen. Nochtans toont een studie aan dat bloggen de tweede meest effectieve B2B manier is om business leads te vergaren.


social-media-tipsLaat er geen twijfel over bestaan: de bestaande social media tools zijn maar zo goed als de skills van de mensen die ze gebruiken. Een uitermate snel evoluerend sociaal medialandschap maakt het opdoen van social media marketing skills bovendien niet zo voor de hand liggend.



Wij zijn ervan overtuigd dat ongeïnspireerde social media-inspanningen de wereld kunnen uitgeholpen worden door het op zijn minst beheersen van enkele basisvaardigheden.

Hieronder bieden wij een vijftal content marketingtips voor wie wil starten met bedrijfsbloggen:

1. Consument. Probleem. Oplossing.

Vergaar eerst en vooral informatie over hetgeen je doelpubliek wenst en ‘liked’. Bepaal aan de hand daarvan welke richting het met je blog uitmoet. Onthoud dat een bedrijfsblog een antwoord moet bieden op vragen van mensen die met je bedrijf in contact willen treden.

De voornaamste misser die veel bedrijven maken, is om enkel over zichzelf te praten: over hun producten of diensten. Of erger: bedrijven die er nóóit over communiceren. Het komt er met andere woorden op neer om een goede balans te vinden voor uw eigen bedrijfssituatie.

Wie jouw blog leest, mag zich echter niet beperken tot de mensen die daadwerkelijk bij jouw bedrijf aankopen doen. Probeer ook mensen te bereiken die kopers beïnvloeden maar die zelf nooit een aankoop zouden doen: journalisten, andere bloggers, zakenpartners, bestaande klanten, huidige en potentiële werknemers. Stel je steeds de vraag: welke problemen moet jouw gepubliceerde content voor hen oplossen, en hoe moet deze content jouw business vooruit helpen?

2. Bepaal je topics

Zodra je je doelstellingen, je doelpubliek en je key value propositions hebt bepaald, is de volgende stap de topics te bepalen waarover je gaat schrijven. Deze stap zal resulteren in een blog content plan. Enige inspiratie kan komen van een SEO keyword tool (zoals de Google Keyword-tool) of van een social media trending topics-tool.

Meer zelfs: alle content of media die op een business blog wordt gepubliceerd, moet geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Content die online vindbaar is en die bovendien shareable is op de verschillende sociale netwerken, is een uitermate sterke combinatie.

3. Wat is je verhaal?

Storytelling is waarschijnlijk de eigenschap die het meest ontbreekt binnen veel gepubliceerde blogcontent. Zonder een degelijk verhaal dat de verbinding maakt tussen datgene waar het bedrijf voor staat en je doelpubliek, wordt bedrijfsbloggen al snel eerder mechanisch dan betekenisvol.

Topics plannen voor een specifiek doelpubliek is leuk, maar deze topics aan elkaar verbinden via een thematisch content plan en goed gekozen sleutelwoorden nog beter. Maak hierbij ook gebruik van afbeeldingen en alt tekst, audio- en videofragmenten, interactieve applicaties en elk ander soort content of media dat een extra waarde kan bieden aan de gepubliceerde artikelen.

4. Trek nieuwe lezers aan

Succesvol zakelijk bloggen betekent ook dat je tijd dient te steken in het deelnemen aan conversaties op andere blogs en sociale netwerken. Link in je handtekening van je posts naar je eigen bedrijfsblog. De combinatie van links en off site-engagement zorgt ervoor dat je expertise in je vakgebied extra in de verf wordt gezet.

5. Meet je inspanningen, verfijn, herhaal.

Zoals altijd bij content marketing is het belangrijk dat je steeds verbeteringen blijft aanbrengen aan de efficiëntie van je gepubliceerde content. Dit betekent dat je, op basis van je vooropgestelde doelen, je vooruitgang dient te meten aan de hand van KPI’s (Key Performance Indicators) en off blog-commentaren, links, vermeldingen, social network-trafiek en zoekmachinetrafiek.

Tot slot: zakelijk bloggen is een onderneming, geen bestemming. Het draagt bij tot lead generation, een verbeterde klantenservice, het aantrekken van potentiële werknemers en nog een heel aantal andere doelstellingen. Belangrijk: zorg ervoor dat je een plan hebt en werk continu verder aan dat plan. Je zal zien: je inspanningen zullen zich zeker en vast lonen.

Executive Summary

Waarom zou je bloggen in B2B?
Studies melden dat corporate blogging de tweede meest effectieve manier is voor het genereren van leads binnen B2B.
5 tips voor een corporate blog
Start je blog met een goede strategie en maximaliseer de kans op succes!

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *