Is je landingspagina geen hoogvlieger? Dit kun je eraan doen!

slecht converterende landingspagina’s

Landingspagina’s dienen een simpel doel: je bezoekers aanzetten tot één welbepaalde actie. De content – en het design! – van zulke pagina’s houd je dus het best eenvoudig en straightforward. Klinkt logisch? Nochtans gaat het hier vaak fout. Wat is toch het probleem met al die slecht converterende landingspagina’s? En vooral: wat kun je eraan doen?

Gij zult converteren!

Een landingspagina, of LP zoals wij marketeers – vinylaficionado’s of niet –  ze ook weleens liefkozend noemen – is een webpagina waar een bezoeker op terechtkomt nadat hij of zij op een advertentie, e-mail of banner geklikt heeft. De inhoud van zo’n landingspagina leidt de bezoeker vervolgens direct naar een call-to-action.

Marketeers gebruiken landingspagina’s bijvoorbeeld om bezoekers aan te zetten om:

  • een product te kopen
  • een gratis staal of proefexemplaar aan te vragen
  • meer informatie aan te vragen
  • een afspraak in te plannen
  • in te tekenen op een nieuwsbrief

Het draait dus allemaal om conversie. Slecht converterende landingspagina’s schieten dan ook hun doel voorbij, hoe leuk gedesigned of vlot geschreven ze ook mogen lijken.

Het grote probleem is dat zo’n zestig procent van de marketeers die landingspagina’s opstellen zich daarbij puur door hun intuïtie laten leiden. Ze denken dat ze de ‘best practices’ intussen wel kennen en schudden de landingspagina’s losjes uit hun mouw. Pas in tweede instantie slaan ze aan het testen. En dan wordt duidelijk dat een efficiënte landingspagina opstellen niet zo evident is.

Zó maak je je landingspagina beter

Oké, tijd om de mouwen op te stropen. Hier zijn enkele praktische tips van SEO- en content marketing-specialist Aaron Agius om efficiëntere landingspagina’s te maken

1.      Kom betrouwbaar over

Niemand gaat iets bij je kopen als hij jou of je site niet vertrouwt. Vaak komen bezoekers eerder toevallig op je landingspagina terecht en hebben ze er niet meteen een idee van welk bedrijf of welke organisatie er achter de pagina schuilgaat. Maar zelfs als het om leads gaat die je al een tijdje aan het ‘nurturen’ bent, is het een goed idee om hun vertrouwen in jou nog wat op te krikken.

  • Gebruik social proof: als anderen – bonafide figuren – op sociale media over jou praten, dan word je zelf meteen ook als een stuk betrouwbaarder ervaren. Een makkelijke manier om dit te bewijzen is bijvoorbeeld door op je pagina knoppen toe te voegen die aangeven hoe vaak en waar je pagina al gedeeld is en hoeveel verkopen je hebt afgesloten.
  • Voeg de logo’s toe van organisaties waar je mee samenwerkt of van belangrijke klanten. Als zij je vertrouwen, dan zal er wel geen reukje aan je business zitten.
  • Voeg ook de logo’s toe van de certificaten die je bedrijf gehaald heeft (Verisign, ISO 9001 …) Als een externe partij bevestigt dat je aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoet, dan komt dat geloofwaardiger over dan je eigen lof.
  • Een marketingtechniek zo oud als de straat: gebruik testimonials of reviews van tevreden klanten. Volgens een studie van onderzoeksbureau Nielsen vertrouwen 83% van de consumenten de aanbevelingen van mensen die ze kennen. 66% heeft zelfs vertrouwen in de mening van willekeurige klanten die ze online lezen. Let wel: vervals nooit testimonials, maar verwijs integendeel naar het online profiel van de klanten die hun mening gegeven hebben.

2.      Maak je call-to-action zo duidelijk mogelijk

Een landingspagina heeft maar één doel, remember? Logisch dan ook dat je dat doel zo duidelijk mogelijk in de verf moet zetten.

Laat je bezoekers dus niet zoeken naar je call-to-action. Het zinnetje waarmee je oproept tot actie moet onmiddellijk zichtbaar zijn en staat dus vanzelfsprekend boven de ‘fold’. Bezoekers spenderen over het algemeen maar zo’n vijftien seconden op een landingspagina en scrollen is er meestal te veel aan. Ze werpen een vluchtige blik op je pagina en beslissen onmiddellijk of ze iets met je pagina zullen aanvangen of niet. Zorg er dus voor dat niet alleen de call-to-action zelf, maar alle relevante informatie boven de fold staat.

Voor de bezoekers op je landingspagina is scrollen er meestal te veel aan.

Click to tweet!

Behalve de plaats is ook de formulering van je call-to-action cruciaal:

  • Gebruik krachtige woorden: laat het jargon achterwege en gebruik eenvoudige woorden die onmiddellijk tot de verbeelding spreken. Tip: ‘gratis’ doet het altijd goed.
  • Gebruik duidelijke imperatieven zoals ‘Download onze folder’, ‘Schrijf je nu in!’ of ‘Ja, ik neem een gratis proefabonnement’.
  • Wees creatief: Tim Ferris geeft het goede voorbeeld. Duidelijker dan ‘Start here’ wordt het niet.

Landingspagina

  • Wees precies: ‘Start je gratis proefabonnement vandaag’ is beter dan het algemene ‘Start vandaag’.
  • Wees beknopt: 90 tot 150 tekens zouden moeten volstaan. Een goede call-to-action heeft punch, maar is ook lang genoeg om duidelijk te zijn.

3.      Zorg ervoor dat je bezoekers niet kunnen wegsurfen

Op een website is een duidelijke navigatie normaal gezien van groot belang, maar op een landingspagina is die overbodig. Je bezoeker moet namelijk nergens heen: je landingspagina is de eindbestemming. Verwijder dus elke link naar andere pagina’s op je site.

Ook kun je een exit pop-up laten verschijnen als je bezoeker de pagina wil sluiten. In deze pop-up vraag je je bezoeker of hij wel helemaal zeker is dat hij alle moois dat op de landingspagina te vinden is zomaar wil laten schieten.

Landingspagina

4.      Gebruik overtuigend beeldmateriaal

Krachtige teksten zijn super om je bezoekers tot conversie aan te zetten, maar kwaliteitsvolle afbeeldingen en videofilmpjes kunnen dat effect nog gevoelig versterken. Je bezoekers denken namellijk als klanten in een winkel: ze willen je producten eerst terdege bekijken en keuren vooraleer ze iets kopen.

5.      Stel je copy op punt

Vooral de titels hebben een grote impact, maar uiteraard hoort elke letter op je landingspagina tot de copytekst. Zorg er dus voor dat die pico bello in orde is. Niet alleen moet de tekst foutloos en goed gestructureerd zijn, hij moet bovendien je bezoekers emotioneel raken en hen bij hun nekvel grijpen om op je call-to-action te reageren.

Om je bezoekers op je call-to-action te laten reageren, moet je hen emotioneel raken.

Click to tweet!

Wát je precies vertelt in je copytekst hangt natuurlijk volledig af van je producten en je doelpubliek. Laat je bij het opstellen dus vooral leiden door je eigen marktonderzoek. Bij het herlezen houd je één motto steeds voor ogen: less is more.

Tijd om te testen

Elke verandering die je aan je landingspagina aanbrengt, moet je in principe testen. Ook al lijkt iets op het eerste gezicht misschien een verbetering, het zou kunnen dat het een negatief effect heeft en dat je conversieratio daalt.

Testen is dan ook erg belangrijk. Als marketeer heb je twee opties:

  • Je kunt A/B testing doen waarbij je twee alternatieven tegen elkaar afweegt. Meestal gaat het over varianten die erg op elkaar lijken, maar waarbij één element, bijvoorbeeld een titel of een foto, anders is.
  • Je kunt ook meerdere elementen en varianten tegelijk testen om zo de best mogelijke combinatie te achterhalen. Deze methode is een stuk complexer, maar geeft je sneller meer inzichten.

Om af te sluiten nog een belangrijke tip: als je te maken krijgt met lage conversieratio’s, hoef je niet meteen al je werk in de vuilnisbak te kieperen. Begin met kleine, strategische veranderingen aan je copytekst en je call-to-action en ga na wat het effect daarvan is. Met de juiste aanpak kun je snel grote stappen vooruit zetten.

Executive Summary

Landingspagina’s houd je het best simpel en straightforward. Toch gaat het daar vaak fout. Wat kun je doen aan slecht converterende landingspagina’s?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *