11.07.2011 - Content

Content marketing en conversie marketing gaan hand in hand!

De conversies en brand awareness van je bedrijf opdrijven? Dan is content marketing tegenwoordig (wellicht) de beste oplossing! Waar m’n vroeger nog grote advertentiebudgetten opsoupeerde aan third party advertenties (tv, radio, banners, …), merken we nu een gevoelige verschuiving naar content marketing. En dat loont!

Verschillende studies hebben al het succes van content marketing aangetoond. Hoewel de resultaten (lang) op zich kunnen laten wachten, betekent content marketing – indien er zorgvuldig mee omgesprongen wordt – toch een positieve stijging in (geïnteresseerde) bezoekers, leads en eventueel zelfs verkopen.

Een goede content marketing strategie

Om de vruchten van content marketing te plukken, is een goede content marketing strategie in eerste plaats belangrijk. Zoals bij elke strategie is het belangrijk je doelen te bepalen:

  • Meer bezoekers op de website
  • Verhoogde trafiek dankzij de blog (of content)
  • Meer fans/volgers
  • Meer leads
  • Meer verkopen
  • Meer inschrijvingen op de nieuwsbrief
  • Meer brand awareness

Het is belangrijk je doel te bepalen om naderhand ook goed na te kunnen gaan of je die doelen ook behaald hebt.

Vervolgens ga je je doelgroep(en) bepalen en nagaan hoe deze zoeken (via keyword tools e.d.), waarover ze online (sociale netwerken) praten en waaraan de doelgroep belang hecht. Op die manier kom je op de derde stap, namelijk belangrijk(st)e keywords voor die specifieke doelgroep(en).

Eens je je keywords bepaalt hebt, ga je na waar je het meeste resultaat op kan boeken. Keywords met veel concurrentie? Of keywords met een lage concurrentie? Long tail keywords of keywords bestaande uit één woord? Enzovoort. Deze keuze is niet onbelangrijk en bij voorkeur kies je dan ook voor long tail keywords en in het begin keywords met lage concurrentie. Op die manier behaal je relatief snel resultaten en dankzij de long tail keywords zullen die resultaten ook op lange(re) termijn zijn.

De volgende stap bestaat er dan uit het opstellen van een content kalender met doordachte content. Want content is een werk van lange adem en planning is daarbij belangrijk. Uiteraard kan je ook uitpakken met actuele berichten en zo meegenieten van de buzz die rond dat onderwerp gecreëerd is. Een goede tip is om bijvoorbeeld in Twitter dagelijks te kijken wat de trending topics zijn en deze op te nemen in je keywords, indien ze relevant zijn voor je content en website.

Bekijk ook je bestaande content. Valt deze te optimaliseren of is deze verspreidbaar? Optimaliseer de content aan de hand van de keywords die via je keyword onderzoek naar voren gekomen zijn en verspreid de content vervolgens via sociale netwerken. Om je content zo ver mogelijk te laten verspreiden, is het vervolgens ook belangrijk zo veel mogelijk volgers te hebben, bij voorkeur invloedrijke Facebookers en Tweeps. Des te meer volgers (en des te meer volgers jouw volgers hebben) des te verder je content zal geraken.

Uiteraard is een goede call to action dan belangrijk. Je moet je bezoekers aanspreken actie te ondernemen. Voor berichten op social media moet je ook in staat zijn een pakkende teaser te schrijven. Je moet de mensen lokken; een reden geven om je site te bezoeken en in het beste geval daar ook actie te ondernemen.

Ga ten slotte ook eens een kijkje nemen bij de concurrenten en zoek best practices. Welke content heeft voor hun het meeste succes en wat werkt niet? Op welke manier zijn ze bezig met social media en welke manier werkt het best. Picasso zei ooit ‘Slechte kunstenaars kopiëren, goede artiesten stelen’.

Zoek best practices maar pas deze aan aan je eigen bedrijf, imago, communicatie, enzovoort.

Levert mijn content marketing strategie mij iets op? Meet de ROI!

Je doelen zijn bepaald, je content kalender is opgesteld en je bent actief (dagelijks) content aan het produceren op een doordachte wijze met de juiste keywords. Maar wat levert het je bedrijf nu op? Om dat na te gaan, moet je de ROI gaan meten.

Teken vooraleer je start met content marketing je huidige situatie even uit: het aantal bezoekers, aantal volgers, aantal leads, aantal verkopers via de website, … Bij voorkeur stel je ook (of heb je al) een Google Analytics-profiel op voor je website en eventueel voor je blog indien deze niet gekoppeld is aan je website.

Weet wat je meet

Nu je weet hoe de situatie eruit zag voor je met content marketing gestart was, kan je gaan meten wat het je al heeft opgeleverd: X aantal meer inschrijvingen op de nieuwsbrief, X aantal meer verkopen, X aantal meer bezoekers. Meer verkopen vertelt je meteen wat de ROI is: een verhoogde opbrengst van X euro.

Meer inschrijvingen of bezoekers daarentegen, vertelt je iets minder; je weet namelijk niet exact de waarde van zo’n bezoeker of inschrijving. Hier moet je dus een waarde aan gaan koppelen: hoeveel is een extra bezoeker of inschrijving voor jou waard? Dit kan je dan gaan bepalen aan de hand van vorige resultaten: X aantal bezoekers betekent een opbrengst van X euro. Verreken dan die meerwaarde en je kent je ROI.

Content marketing = doorzetten!

Laat je niet meteen ontgoochelen als je de eerste weken geen resultaten ziet. Veel bedrijven haken volgens onderzoek zéér snel af maar een stijging in opbrengst gebeurt uiteraard niet van de ene dag op de andere. Content marketing draait er langs de andere kant ook om om autoriteit te worden in jouw sector en vertrouwen op te bouwen bij je bezoekers en klanten. Om een expert te worden, moet je ook wat ervaring opbouwen en daarom is het belangrijk door te zetten.

Er zijn daarentegen wel meerdere signalen die weergeven of je al dan niet goed bezig bent:

  • Stijging in bezoekers
  • Stijging in fans, volgers, …
  • Het aantal vermeldingen op sociale netwerken
  • Aantal shares, likes, +1’s, …
  • Gespendeerde tijd op de pagina

Bekijk alles in proportie!

Het is belangrijk om gemiddeldes of een combinatie van meerdere resultaten te gebruiken. Vandaag 10 tweets meer hebben dan gisteren, zegt weinig. Deze maand gemiddeld 10 tweets meer hebben dan vorige maand daarentegen, vertelt je véél meer.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je om de één of andere reden een enorme stijging hebt in bezoekers gedurende één bepaalde dag. Dit geeft uiteraard een vertekend beeld en daarom is het belangrijk alles in proportie te bekijken. Via Google Analytics (onder andere) kan je op dag- week, maand- en zelfs jaarbasis kijken welke vooruitgang je boekt.

Vergelijk dus de resultaten bij voorkeur op maandbasis en vergelijk ze met je beginsituatie, voor je met content marketing startte.

Verder kijken dan je neus lang is

Analyseer je resultaten! Als een bezoeker na 5 bezoeken iets gekocht heeft, weet je dan waarom? Indien je dit weet, kan je de resultaten nog meer gaan verbeteren. Eén manier om dit na te gaan is om via Google Analytics doelen en trechters (goals & funnels) in te stellen. Zo weet je waar iemand afhaakt of doorgaat en kan je ook nagaan waarom.

Analyseer dus elke stap: van het lezen van een tweet, tot het retweeten, tot het bezoeken van je website en het kopen van een product. Zo ken je ‘het hoe en het waarom’ en kan je je content hieraan aanpassen om zo nog meer verkopen te generen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans