4 redenen waarom niemand je contactformulier invult

contactformulier-267x300Als je een contactformulier op je website hebt staan, wil je uiteraard dat zo veel mogelijk mensen het invullen. Maar al te vaak worden contactformulieren door bezoekers met argwaan bekeken. Met deze tips zorg je ervoor dat je bezoekers wél het contactformulier op je website zullen invullen!

Een ingevuld contactformulier op je website kan veel voor je betekenen. Zo weet je immers exact welke klanten oprecht geïnteresseerd zijn in je product of service en kan je hen helpen en inspelen op hun behoeften. De kans dat je iets zal verkopen stijgt aanzienlijk. Helaas vinden de meeste website-eigenaars dat hun contactformulieren veel te weinig ingevuld worden. Met een slecht opgesteld contactformulier dreig je bovendien potentiële klanten kwijt te spelen. Met deze tips help je je contactformulieren er gelukkig snel weer bovenop!

1. Hou je contactformulier kort

Mensen hebben weinig geduld. Wie heeft er nog nooit een winkel verlaten zonder iets te kopen omdat de rij aan de kassa te lang was? Op het internet speelt dit effect nog sterker. Zorg dat potentiële klanten niet meer dan 5 velden moeten invullen op je contactformulier, anders zal je ze afschrikken. Met te vragen naar simpelweg een naam en een e-mailadres kom je al een heel eind.

2. Vraag nooit een telefoonnummer

Veel mensen houden niet echt van telefoneren, en je telefoonnummer aan verkopers geven is al helemaal not done. Wanneer klanten hun telefoonnummer moeten geven zullen ze in vele gevallen afhaken. Een telefoonnummer vragen doet het aantal conversies significant dalen.

3. Doe een A/B test

Je kan eenvoudig testen welk contactformulier het beste werkt voor de bezoekers van jouw website. Zorg ervoor dat twee verschillende contactformulieren afwisselend getoond worden en registreer hoeveel conversies ze elk opleverden. Zo leer je om jouw doelgroep nog gerichter aan te spreken.

4. Zet je contactformulieren op verschillende plaatsen

In de supermarkt staat er altijd snoep aan de kassa, om de impulsbehoeften van de klanten te bevredigen. Ook websitebezoekers zijn impulsief. Zet links naar een contactformulier in de footer van elke pagina en op enkele andere strategische plaatsen op je site. Mensen zullen dit sneller invullen omdat het nu eenmaal vlot bereikbaar is.

Executive Summary

Een goed contactformulier zorgt voor meer conversies
Met deze 4 tips maak je je contactformulieren toegankelijker.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *