Pieterjan Van Wyngene

Artikels online lezenBlendleContent marketingMeer topics Krant online lezenOnline content

13.05.2014 - Content

Zet Blendle de krantensector op z’n kop?

De iTunes van de journalistiek. Zo gaat Blendle sinds de lancering over de tongen. Dit initiatief van twee jonge Nederlandse ondernemers is even geniaal als eenvoudig. Ze bieden de mogelijkheid om online krantenartikels te kopen, te lezen en te delen. Je kan grasduinen tussen de verschillende dagbladen en zelf kiezen wat je het meest interesseert. Zal Blendle een revolutie in de sector ontketenen of is het een zoveelste online concept dat tot mislukken gedoemd is?

Wie zijn de oprichters?

Blendle werd bedacht door Marten Blankensteijn, een jonge Nederlandse journalist die gefrustreerd raakte door de manier waarop de uitgevers hun producten aanbieden. Zijn uitgangspunt? Waarom een volledige krant kopen, als je maar in één of twee artikels geïnteresseerd bent. Blankensteijn wordt geruggensteund door Alexander Klöpping, die het gezicht is van Blendle. Sinds hij aan boord is, slaagde Blendle erin om zowat alle Nederlandse dagbladen te overhalen om in het project te stappen. Klöpping is een invloedrijke opiniemaker met een hoge klout-score. Zo heeft hij meer dan honderdduizend volgers op Twitter.

Blendle ontvangt 30% van het bedrag dat voor elk artikel wordt betaald, de rest gaat naar de uitgevers.

 

Hoe werkt Blendle?

Blendle is een online kiosk met krantenartikels en zet sterk in op sociale media. Dankzij die combinatie speelt het in op de leefwereld van jongeren. Die zijn hoe langer hoe minder bereid om te betalen voor (online) content, ‘zappen’ voortdurend tussen verschillende media, zijn allesbehalve merkentrouw en zijn voortdurend op sociale media actief.

De initiatiefnemers wilden het online platform zo toegankelijk mogelijk maken. En, het moet gezegd, daar zijn ze met verve in geslaagd. De homepage ziet er clean en eenvoudig uit. Je kan gemakkelijk tussen de verschillende artikels scrollen en pikt eruit wat je aanspreekt. Je meldt je simpelweg aan met je Facebook-account. Een artikel kost tussen de 0,10 en 0,89 euro en de kostprijs gaat van je saldo af. Ben je niet tevreden? Dan krijg je je geld terug. Uit tests is gebleken dat slechts 4% van de gebruikers hun geld terugvorderen. Ook als je een artikel binnen de 15 seconden sluit, hoef je niet te betalen.

 

Een innovatief businessmodel

Blendle timmert al enige tijd aan de weg. In december 2012 kreeg het een subsidie van 100.000 euro van het Nederlandse Stimuleringsfonds voor de Pers. Klöpping en Blankensteijn bezitten samen 85% van de aandelen. De rest is verdeeld over de veertien medewerkers. Blendle ontvangt 30% van het bedrag dat voor elk artikel wordt betaald, de rest gaat naar de uitgevers.

De eerste resultaten sinds de lancering zijn veelbelovend. En het is opmerkelijk dat Blendle ering geslaagd is om zowat de hele Nederlandse dagbladsector te overtuigen. Bovendien blijkt Blendle internationaal aan te slaan. Er zijn gesprekken gaande met Time Magazine, Wired en The New York Times. In Vlaanderen wordt er met De Standaard en Humo onderhandeld.

Blendle kannibaliseert de krantenverkoop, maar is ook complementair met dag- en weekbladen.

 

Blendle: zegen of vloek voor de uitgeverswereld?

Is Blendle een concurrent voor de krantenuitgevers? Of net een troef? Het antwoord is dubbel. In feite kannibaliseert Blendle de krantenverkoop en gaat het volop de concurrentie aan met de online krantenabonnementen. Maar tegelijk is het online platform ook complementair en wil het een publiek bereiken dat nooit (online of offline) kranten koopt. De uitgevers zijn dan wel overstag gegaan en partner geworden van Blendle, maar ze volgen de resultaten met argusogen. Ze beseffen maar al te goed wat de gevolgen voor hun business zouden kunnen zijn.

Mediaconsumptie verschuift meer en meer van offline naar online. En uitgevers worstelen met het rendement van hun online content. Blendle speelt perfect in op die trend en is actief waar jongeren actief zijn. Blendle kan uitgroeien tot een inkomstenbron in een sector die de laatste jaren alleen maar klappen te verwerken kreeg. Voorbeelden zoals iTunes of Spotify doen het beste verhopen, maar journalistiek is natuurlijk geen muziek.

Pieterjan Van Wyngene

Pieterjan is copywriter & content marketeer bij Onlyhumans. Hij neukt al eens een komma, sporadisch een mier. Huis- en pretpoëet.

Lees meer van Pieterjan