Wat magie voor jouw digitale marketing kan doen

digitale-marketing

Las Vegas loopt vol met goochelaars, illusionisten en mentalisten. Wat zij doen, heeft niets te maken met magische krachten – dat weten we allemaal. Neen, deze entertainers spelen voortdurend met twee dingen: aandacht en controle. Het publiek laat zich gewillig afleiden van wat er werkelijk gebeurt. Hoe je aandachtscontrole en digitale marketing met elkaar verenigt als een ware Vegas-illusionist? Enkele vuistregels.

Spelen met aandacht in digitale marketing

Elke goochelaar of illusionist doet je geloven dat zijn trucs echt zijn. Dankzij slimme technieken overtuigt hij je van zijn geloofwaardigheid. En dat is exact wat goede content marketeers ook doen. Copywriters schrijven hun wervende teksten zo, dat ze de lezer verleiden tot kopen. Hoe je de lezer zo ver krijgt? Hem overtuigen is de boodschap.

Overtuigen dankzij aandachtscontrole

Terwijl de goochelaar het balletje in zijn hand houdt en jouw aandacht daarop vestigt, haalt hij met zijn andere hand je telefoon uit je broekzak. De entertainer-zakkenroller Apollo Robbins toont hier hoe hij zijn ‘slachtoffers’ slim misleidt door hun aandacht te verschuiven.

We kunnen onze aandacht nu eenmaal niet op twee dingen tegelijk vestigen. Precies daarvan kun je als content marketeer óók slim gebruikmaken. Een eerste stap om de aandacht van je websitebezoeker te controleren, is erkennen dat zijn aandachtsspanne bij voorbaat kort is. Hoe ben je zelf wanneer je surft op het web? Je zit met de kat op schoot en een kop koffie binnen handbereik aan je computerscherm, terwijl de radio opstaat en de wasmachine draait. Afleiding alom. Met die wetenschap in je achterhoofd is het makkelijker om die versplinterde aandacht te vestigen op wat jij wilt dat de lezer ziet of leest.

De aandacht vestigen op wat écht van tel is in jouw digitale marketing

Wil je dat websitebezoekers klikken op links, artikels, advertenties of aankoopbuttons? Dan vestig je hun aandacht daarop – zo simpel is het.

  • Gebruik kleuren. Mensen klikken eerder op een groene button die afsteekt tegen de twee zwarte ernaast – ook al zijn het precies dezelfde aanbiedingen.
  • Maak je alinea’s korter. Een massief blok tekst nodigt niet uit tot lezen. Korte, aanstekelijke paragraafjes doen dat wel.
  • Gebruik tussentitels die de nieuwsgierigheid prikkelen, beloftes doen of nieuwtjes aankondigen.
  • Zet het in een lijstje. Zijn we niet allemaal benieuwd naar die ’10 films uit de jaren 90 die je zeker gezien moet hebben’?

‘Niets in de handen, niets in de mouwen’

Zoals de goochelaar laat zien dat er geen enkele reden is tot wantrouwen door zijn lege handen te tonen en mouwen op te stropen, zo kan de content marketeer bij zijn bezoekers ook alle redenen tot twijfel wegnemen. Houd aankooppagina’s beknopt en overzichtelijk, zodat de bezoeker niet ‘wegglijdt’ via aantrekkelijke links en andere aandachtstrekkers. En laat testimonials je bezoeker overtuigen van de waarde van je product – net zoals de goochelaar een nietsvermoedende toeschouwer zijn hoed laat inspecteren. De buitenstaander is altijd betrouwbaar.

Executive Summary

Goochelaars zijn meesters in het afleiden van de aandacht. Ook als content marketeer kun je de aandacht van de consument controleren – en zelfs makkelijker dan je denkt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *