Waarom jouw digitale marketing saai is (en wat je eraan kunt doen)

digitale marketing

Eerst en vooral: onze excuses voor de beledigende titel. Maar hoewel we – zonder je te kennen – je digitale x-factor in twijfel trekken, heb je toch geklikt. En daar zijn twee mogelijke redenen voor. Eén: je beseft ootmoedig dat jouw online communicatie weinig tot geen reactie losweekt bij je doelpubliek. Twee: je bent wél tevreden over je digitale content en vindt onze vooringenomenheid wraakroepend. Wat je reactie ook is, je voelt je in ieder geval aangesproken. En net die betrokkenheid is essentieel in elke online campagne: van advertising tot content marketing.

Zin om in het Snapchat-tijdperk klanten te verliezen of de reputatie van je merk op de helling te zetten? Dan raden we je ten sterkste aan om alles bij het oude te laten. Kies voor een traditionele 30-secondenspot op tv en eenrichtingsverkeer op je online- en offlinekanalen. Boodschap: “Koop ons product, wij zijn de beste.”

Wie de consument écht wil aanspreken, zal het anders moeten aanpakken. Want de traditionele marketingcampagnes zijn te voorspelbaar geworden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gros van de doorsneespotjes of advertenties wekt nog amper of geen emoties op. Met als gevolg dat de consument niet overgaat tot een aankoop, laat dat staan dat er authentieke merkliefde ontstaat. Nee, voorspelbaarheid is niet onschuldig, ze kost je geld.

Product versus echte mensen

Onze ‘attention span’? Die is belachelijk laag. Met hooguit 8 seconden scoren we zelfs slechter dan een goudvis. Geen wonder dat de consument meer dan ooit verveeld is. Verveeld door het vele eenrichtingsverkeer dat op hem afkomt en helemaal niet naar zijn mening vraagt. Nochtans is er geen hogere wiskunde nodig om je doelgroep wél bij de les te houden. Interactiviteit en spanningsopbouw zijn de sleutelwoorden. Enkele tips en aandachtspunten op een rijtje:

  • Praat niet over je producten en over hoe geweldig die wel zijn. Producten hebben geen emotionele waarde. Vertel een herkenbaar verhaal, met de consument als protagonist.
  • Gebruik sociale media op de juiste manier. Het zijn de ideale kanalen om te luisteren naar de verzuchtingen van de consument en erop in te spelen. Denk in episodes. Het succes van Netflix en het zogeheten ‘bingewatching’ komt niet uit de lucht gevallen. Heb je een bedrijfsblog? Schrijf dan geen losstaande artikels maar boeiende vervolgverhalen.

Dat deze aanpak wérkt, bewijst de virale campagne van uitvaartverzekeraar DELA. Hoewel uitvaartverzekeringen misschien niet de meest sexy materie zijn, slaagt DELA Nederland er wonderwel in om het publiek te raken. Tot tranen toe zelfs. Kijk even mee: 

Boeiende copy als gangmaker

Wie online marketing zegt, zegt al gauw content marketing. Sterke copywriting is dan ook essentieel om je doelgroep te boeien. Dat vraagt enige finesse, maar online copywriting is ook een ambacht. Trigger words, lijstjes, … Net als verleidingstechnieken en provocatie helpen ze stuk voor stuk om je lezer in een tekst te zuigen. Een paar voorbeelden: 
digitale marketing

Engagerende storytelling: begin bij je doelgroep 

Zoals we daarnet al aanhaalden, alles draait rond verhalen. En dan is storytelling nooit ver weg. Een verrassende plotstructuur, intrigerende personages …. Of het nu gaat over content marketing of over een speech, ze zullen je toehoorders bij de keel grijpen. Ver hoef je het daarbij niet te zoeken. Een boeiend verhaal vind je nog het gemakkelijkste bij je doelgroep zelf. Volgende vragen zijn alvast essentieel:

  • Wat zijn de intenties van mijn volgers, prospecten, klanten, …?
  • Wat vinden zij écht belangrijk?
  • Welk emoties zetten hen aan tot actie?

Ga daarom praten met je klanten, je medewerkers, je customer service en spoor je verhalen actief op! Sociale media zijn op dat vlak een godsgeschenk. Ervaring met storytelling? We zijn benieuwd naar je verhaal …

Executive Summary

Wie de consument écht wil aanspreken, zal het niet rooien met spotjes van 30 seconden. Interactiviteit en spanningsopbouw zijn de sleutelwoorden. Alleen wie de consument betrekt in zijn verhaal, zal echt emoties oproepen. En laat emoties nu net de ultieme trigger zijn voor een aankoop.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *