08.10.2013 - Creativity

Visuele technieken om conversies te verhogen

Woorden domineren misschien het web, maar in veel gevallen is een sterke visual een cruciaal onderdeel van het verkoopproces. Terwijl we meer aandacht besteden aan copywriting en ontwerpen voor conversies, verdwijnt de aandacht voor afbeeldingen en andere visuele elementen. We schuiven vandaag de typische landingspagina aan de kant en bekijken de invloed van goed gekozen visuals…

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden…

Dat geldt niet enkel in print, maar ook online werken beelden!

Als je een visual gebruikt op je landingspagina is het belangrijk dat deze een overtuigender argument vormt dan je met woorden kan uitdrukken. Zoals Claude Hopkins stelt “use pictures only to attract those who may profit you. Use them only when they form a better selling argument than the same amount of space set in type”. Dit is bijvoorbeeld het geval in de mode industrie waar de “value proposition” gebaseerd is op social drives zoals er beter uit zien, je knapper voelen.

Naast fascinatie, worden visuals ook tactisch gebruikt om te informeren en de waarde van een product te benadrukken. De visual die je gebruikt, zorgt ervoor dat een potentiële klant al dan niet weet wat je verkoopt. Een goed gekozen visual verhoogt dus de kans op verkopen.

Het effect van een goede visual

Een van de sterkste manieren om de wens naar een product te verhogen, is door het in de handen van potentiële klanten te krijgen. Als je online verkoopt is een afbeelding van hoge kwaliteit de beste manier om deze ervaring na te bootsen. Daarnaast is ook de productomschrijving belangrijk, maar in mindere mate dan een sterke afbeelding. Een goed voorbeeld hiervan is de horloge van Victorinox. Hier zie je de afbeelding van deze horloge op Amazon:

Niets slecht over te zeggen, maar een WOW-gevoel heb je hier niet bij. Je wordt niet aangetrokken door de afbeelding, wat maakt dat het ook niet in je opkomt om deze horloge te kopen. De volgende afbeelding beeldt dezelfde horloge af maar gedragen rond de pols. Op deze manier ziet en voelt de consument hoe de horloge eruit ziet wanneer ze gedragen wordt. Veel aantrekkelijker en de moeite waard om te kopen!

Een sterke visual evenaart de gebruikservaring

Om potentiële klanten aan te zetten tot kopen, is een sterke visual van groot belang. Niet enkel vertelt het beeld wat je verkoopt, ook geeft het de consument een ervaring mee. Zoals we in het voorbeeld zagen, zal de afbeelding van de horloge rond de pols langer bij blijven dan de afbeelding van Amazon. Probeer dus op jouw landingspagina de gebruikservaring zo sterk mogelijk te evenaren!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans