Versterk je content marketingstrategie dankzij je community

content-marketingstrategie

Content marketing draait in grote mate om relevantie. Je moet de juiste boodschap op de juiste manier bij het juiste doelpubliek krijgen. Hoe zorg je ervoor dat je een relevante boodschap verspreidt? In de eerste plaats door relevant topics te kiezen die je doelpubliek interesseren, inspireren en engageren.

Wat leeft er bij je doelpubliek

Op het eerste gezicht lijkt het misschien evident, maar op het gebrek aan relevante content lopen veel content marketingprojecten stuk. De hamvraag is: wat houdt je klanten en prospecten bezig? Om dat te weten te komen, moet je je ‘voelsprieten’ gebruiken en detecteren wat er leeft binnen je community. Het is niet voldoende om online research te doen. Je moet dicht bij je doelpubliek staan en luisteren naar wat ze te vertellen hebben.

3 manieren om je content maketingstrategie vorm te geven

1. Identificeer en engageer merkambassadeurs

Mond-tot-mondreclame is nog altijd van goudwaarde voor marketeers. ‘Word of mouth’ speelt zich niet alleen af in het echte leven, ook op sociale media wordt er volop gepraat over producten, merken en bedrijven. Door online conversaties te volgen, in dialoog te gaan met je stakeholders en na te gaan wat er de ronde doet, kan je relevante informatie verzamelen. Maar tegelijkertijd kan je ook merkambassadeurs identificeren en engageren. Ze zijn niet de zoveelste Facebookvolger, maar promoten je merk met overgave en dragen het op de juiste manier uit.

Leg je oor te luisteren bij de medewerkers van je customer servicedienst. Zijn staan aan de bron en hebben rechtstreeks contact met je klanten.

Click to tweet!

2. Doe een beroep op experts

Je expertise etaleren is een van de belangrijkste troeven van content marketing. Op die manier zet je je merk in de markt, gaat je imago erop vooruit en krijg je aanzien binnen de sector. De expertise over verschillende relevante topics zit niet alleen bij jou, maar ook bij externe partijen. Vakjournalisten volgen alle trends op de voet en leveren nuttige informatie. Ook gastbloggers staan met hun beide voeten in de praktijk en leveren boeiende bijdragen.

3. Hou de interactie met je klanten in de gaten

Kennis vind je dikwijls op onontgonnen terrein. Klanten zijn van goudwaarde, niet alleen voor je bedrijf ‘an sich’ maar ook voor je content marketingstrategie. Als ze iets te melden hebben over je bedrijf of producten, moet je bij de pinken zijn. Op events, sociale media, in de winkel: overal krijg je interessante dingen te horen. Ga zeker ook te rade bij je klantendienst. De customer service medewerkers staan aan de bron en krijgen heel wat relevante informatie te verwerken via rechtstreeks contact met de klanten.

Executive Summary

Door data over je community te verzamelen, kan je je content marketingstrategie verbeteren. Hoe doe je dat? Door naar (potentiële) klanten te luisteren. Relevante content kan je overal vinden, bij elk contact met je shareholders. Verzamel, creëer, publiceer, verspreid, herhaal en test!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *