Vaarwel traditionele marketing! 2012 wordt het jaar van Content Marketing!

Dat zeggen de professionals toch. Verschillende content specialisten deden enkele voorspellingen over hoe content marketing in 2012 zal evolueren. Zo zullen volgens Keith Blanchard marketingbudgetten volledig weggetrokken worden uit traditionele marketing en volledig verschuiven naar online en dan vooral content marketing.

Information overload & Content curatie

In 2012 zal maar liefst $30 miljard betaald worden voor de online acquisitie van klanten tegenover slechts $2 miljard voor het behouden van klanten. Dat toont aan dat content marketeers zich in eerste plaats meer moeten gaan richten op ‘first-time’ bezoekers. Want hun grootste doelgroep zijn volgens Chris Baggot niet de ‘lezers’ maar de ‘ontdekkers’. Volgens Chris zal de hoeveelheid content in 2012 gevoelig stijgen mede dankzij blogs van werknemers en het gebruik van e-mail in content marketing, onder andere om het delen van content te promoten.

Content marketeers zien e-mail in 2012 trouwens een sterke marketingtool worden voor content marketing. Zo zou de inhoud van bepaalde e-mails gebruikt kunnen worden als content, kunnen e-mails gebruikt worden mensen aan te sporen mee content te creëren (User Generated Content) of content te delen en zouden content marketeers zich ook (en meer) moeten richten op e-mail marketing.

E-mail zou ook kunnen bijdragen aan de volgende voorspelling, namelijk dat content creatie en content curatie dichter op elkaar zullen aansluiten. Bedrijven zullen niet alleen kwalitatieve content moeten creëren, ze moeten het voor hun bezoekers ook gemakkelijk maken om snel de content te vinden die ze zoeken, ook al hebben zij die content niet zelf in huis. Door de information (en content?) overload zal er steeds meer gefilterd moeten worden, o.a. in de vorm van content agreggatie. Bedrijven die zich hier op richten, zullen meer succes hebben in 2012.

Ten slotte zal er in 2012 ook een boom van gepersonaliseerde content plaatsvinden die dan vooral via applicaties bij de juiste mensen terecht komt. De content die mensen willen zien, tonen op het juiste moment, daar moeten content marketeers meer naar evolueren om van ‘first-time’ bezoekers dagelijkse bezoekers te maken om zo een langdurige en effectieve relatie op te bouwen met die bezoeker.

Content marketing & Social media marketing

Content marketeers roepen ook op tot meer real-time interactie tussen merken en hun klanten. Hoewel de tools er al zijn, zijn nog maar weinig bedrijven hier mee bezig volgens C.C. Chapman. Op vlak van social media zullen we ook enkele veranderingen moeten ondergaan, zoals de opkomst van Tumblr bijvoorbeeld. Content marketeers moeten Tumblr omarmen als een duurzaam en effectief marketingplatform. Andrew Davis meent dat Tumblr enorm veel mogelijkheden bezit voor content marketing. Als microblogging platform dat ondertussen ook enkele sterren (bv. Lady Gaga) als gebruikers heeft, zou het wel eens hetzelfde voor online marketing kunnen betekenen in 2012 als wat Twitter nu voor online en content marketing betekent.

De manier waarop content marketing evolueert en het belang dat het in de marketingwereld inneemt, heeft volgens Clyde Miles ook enkele implicaties voor marketingbureaus en –afdelingen. Zo zullen die bureaus zich meer gaan beginnen richten op het bouwen van een ‘merkverhaal’ en ‘merkinteracties’ verspreid over meerdere kanalen. Real-time en via social media dus.

Ten slotte haalt men ook nog de Google Panda update aan welke impliceert dat content marketing in 2012 niet zozeer meer zal draaien rond kwantiteit maar eerder om kwaliteit. Iets waar wij ons nu al mee bezighouden terwijl je nog veel bedrijven ziet die enkel content publiceren voor de zoekmachines. Maar in 2012 (nu ook al trouwens) moet bedrijven zich meer gaan richten op het produceren van waardevolle en kwaliteitsvolle content die linkwaardig is om zo een ‘online experience’ te bouwen voor bezoekers. Wat vaststaat is dat content marketing in 2012 (nog) meer zal draaien om het bouwen van ‘brand communities’ om zo een betere relatie op te bouwen met klanten en bezoekers.

De 12 verschillende content marketing voorspellingen kan je nalezen op de CMI blog (Content Marketing Institute).

2 Comments

  1. Patrick

    9 months ago

    Mooi artikel, maar die vetgedrukte woorden zijn irritant.
    Tip voor de volgende keer, doe 1 of 2 woorden vetgedrukt. Maar niet in elke zin door de gehele tekst. Mensen scannen en halen zelf interessante woorden uit een zin.

  2. Robby

    9 months ago

    Hi Patrick,

    eerst en vooral bedankt voor het leuke compliment!

    Ten tweede moet ik je gelijk geven. Er werd net iets té kwistig gebruik gemaakt van de strong tag wat het scannen van de tekst eerder irritant dan efficiënt maakte.

    Bedankt om ons hierop te wijzen en er werden intussen enkele strong tags verwijderd.

    Robby




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *