Universiteit Antwerpen publiceert content op National Geographic

UA - Behind The ScienceVanaf 21 maart start ‘Behind The Science’, een wetenschappelijk programma van de Universiteit Antwerpen. Het is de eerste Vlaamse productie die op National  Geographic zal lopen. In de documentairereeks, die te zien zal zijn in de Benelux, komen 5 wetenschappelijke onderzoeksthema’s van de universiteit aan bod.

Dit is een beloftevol content project waarin corporate content via een traditioneel medium als tv wordt gepubliceerd. Het is ook de bedoeling om studenten warm te maken voor wetenschappelijk onderzoek. De UA spaart kosten noch moeite om van het programma een succes te maken. Bedragen werden niet bekendgemaakt maar de reeks  kadert in een globale overeenkomst tussen de zender en de universiteit over advertentieruimte. Voor de presentatie wordt een beroep gedaan op mediafiguur Bart Peeters. 

Wetenschappelijk onderzoek in de picture via paid media

Het is een opvallende marketingactie van de UA, een primeur die gezien mag worden. Gewoonlijk kiezen universiteiten en hogescholen voor traditionele marketingcampagnes via radio, print en eventueel tv. Ze beschikken doorgaans ook over een content magazine en eventueel online video. De samenwerking met National Geographic, de populair-wetenschappelijke zender, is eigen media noch earned media. Het gaat hier over paid media, waarvoor de UA samenwerkt met het bureau LDV United. De missie bestaat erin om de kwaliteit van het wetenschappelijke onderzoek in de verf te zetten.

Imago- en rekruteringscampagne

UA logoBehind The Science vormt een alternatief voor een klassieke imago- en rekruteringscampagne. Corporate content staat centraal en wordt ondersteund door acties via print, outdoor, radio en online. Dat er een aanzienlijk prijskaartje aan vasthangt, staat als een paal boven water. Afwachten wat de ROI zal zijn: de impact op het imago en de
toename van het aantal inschrijvingen voor volgend academiejaar.

Ivoren toren

Jongeren warm maken voor wetenschap is een van de doelstellingen. “Communiceren over onderzoek ligt ons nauw aan het hart”, zegt UA-rector Alain Verschoren. “Wetenschappers krijgen wel eens het verwijt in een ivoren toren te leven. Daar doen we alvast niet aan mee.”

 

Komen onder andere aan bod:

  • Een zelf ontwikkelde X-ray techniek onderzoekt wat zich onder de Moreeltriptiek van Hans Memling bevindt;
  • Onderzoek naar drugsgebruik via de analyse van rioolwater;
  • De meest nauwkeurige microscoop ter wereld;
  • Bio-energieplantages;
  • Ecologisch verantwoord transport.

Executive Summary

UA verspreidt corporate content via traditioneel medium
Doelstellingen: jongeren warm maken voor wetenschap en toename van het aantal inschrijvingen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *