Onlyhumans

Content marketingKwalitatieve content

30.05.2014 - Content

“I told you so!” Kwalitatieve content in quotes en definities van de pro’s

Iedereen wil natuurlijk een website boordevol kwalitatieve content. Maar wat is kwalitatieve content? Gaat het om vlot leesbare teksten of uiteindelijk toch om de conversies die je genereert? We laten drie content marketing experts aan het woord. Zij geven elk hun  persoonlijke definitie van kwalitatieve content. En die lopen op zijn zachts gezegd nogal uiteen …

Geschreven voor mensen, geoptimaliseerd voor computers

Waarom het zo belangrijk is om een definitie te hebben van kwaliteitscontent, vraag je je af? 10 jaar geleden was er bijna niemand met content marketing bezig, maar de laatste jaren is de hoeveelheid online content geëxplodeerd. Helaas is niet alle content van goede kwaliteit. Het is dus nodig om te filteren en uiteraard wil je ook alleen maar kwalitatief hoogstaande content op de website van jouw bedrijf. Om die reden is het belangrijk te weten wat kwalitatieve content nu precies is. Deze quotes van internationale content marketing experts zullen daar zeker bij helpen.

“Quality content is clear and concise. It’s easy to understand. It’s relevant. It’s written for humans, but optimized for machines. And, it’s presented in a way to be accessible to all who need it.”
Scott P. Abel

Deze definitie van kwaliteitscontent is kort, maar wel erg accuraat. Vooral de zinsnede “geschreven voor mensen, geoptimaliseerd voor computers” is raak. Je teksten moeten namelijk goed vindbaar zijn en een hoge positie behalen in de zoekresultaten. Tegelijk mag dit nooit ten koste gaan van de relevantie, de leesbaarheid, de aantrekkingskracht en inhoudelijke waarde van de content. Je schrijft  in de eerste plaats voor mensen.

“Content Quality is whatever gets the job done. What is the content supposed to do? Is it supposed to improve brand favorability, get people to click a link, get people to purchase something, make someone fill out their contact information, get a lot of people to share that content, spark conversation, or generate testimonials? There isn’t any universal measure for content quality. It’s inherently tied to the marketer’s goals for the content.”
David Berkowitz – MRY and Inside The Marketer’s Studio

Deze definitie heeft een totaal andere insteek. Voor Berkovitz is het duidelijk: kwaliteitsvolle content is content die doet wat hij moet doen. Dat is een heel brede definitie, dus veel valt er niet tegen in te brengen. Wat de content dan wel moet doen? Dat hangt voornamelijk af van de doelstellingen van je bedrijf. Wil je meer verkopen met je e-commerce website? Of is het eerder de bedoeling om je merkbekendheid te verhogen? Wat je doelstelling ook is, je online marketing techniek moet erop afgestemd zijn. Dan pas kan je analyseren of je content marketing inspanningen hun doel bereiken en dus van goede kwaliteit zijn.

 

Nuttig, relevant en accuraat

“Content quality can vary greatly depending on the type of content being produced, but overall, I believe the specific attributes are: usefulness, relevance, and accuracy. Content must be useful and relevant to your audience. Your content should educate, entertain, inspire or convince your audience, otherwise it will get lost in the sea of mediocre content. Usability is also a key factor in content quality as well, as being able to consume content easily is necessary in our instant gratification-expectant world. Additionally, accuracy is extremely important, as content marketing is about building trust.”
Arnie Kuenn – Vertical Measures and author of Accelerate

Kort samengevat stelt Kuenn dat kwaliteitscontent nuttig, relevant en accuraat moet zijn. Dat kunnen we uiteraard alleen maar beamen. Hoewel die definitie erg uitgebreid is, durven we toch te stellen dat ze niet helemaal compleet is. In deze quote gaat het  alleen  over wat kwalitatieve content voor mensen kan betekenen. Dat is onvolledig, want ook zoekmachines moeten je content goed beoordelen en hem een hoge plaats geven in de zoekresultaten.

Daarnaast klopt het uiteraard dat kwaliteitsvolle content mensen moet inspireren, entertainen en overtuigen. Wat er nog ontbreekt, is dat goede content ook content is die mensen spontaan willen delen, bijvoorbeeld op sociale media. Dat is  goed voor de visibiliteit van je merk en bewijst tegelijkertijd dat de content mensen echt aanspreekt en boeit.

De quotes van experts zijn afkomstig van Heidi Cohen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans