Storytelling draait om de klant, niet om het bedrijf

storytelling

Public relations draait vandaag maar al te vaak rond het bedrijf en hun product of dienst, en te weinig rond de klant. Uiteraard zijn je producten en diensten belangrijk, maar wie echt aan goede storytelling wil doen, die zet de klant centraal. We moeten ons denken daarbij radicaal veranderen: de klant is de held, en als bedrijf bestaan we enkel dankzij die klant. Het verhaal dat je als bedrijf vertelt, wordt pas boeiend als je het verhaal van je klanten kan vertellen. Welke impact hebben jouw producten of diensten gehad en hoe hebben die het leven van je klanten veranderd?

Hoe komt het dat we al te vaak vanuit het bedrijf denken?

Als we ons denken radicaal willen veranderen, dan moeten we eerst begrijpen waarom we zo geneigd zijn om vanuit onszelf te denken. Als bedrijf zijn we vaak gepassioneerd en enthousiast over onze eigen producten en diensten. Dat is fantastisch, maar we verliezen daardoor soms de klant uit het oog. We moeten constant in ons achterhoofd houden dat het niet gaat over welke nieuwe features onze producten of diensten hebben, maar wel over wat de klant daar precies aan heeft.

Storytelling done right

Public relations en storytelling gaan dus veel verder dan het promoten van nieuwe features of het communiceren van verkoopcijfers. Het doel als bedrijf is winst maken, en dat kan alleen dankzij de betalende klant. Een goed product of dienst helpt daar natuurlijk bij, maar is zelden voldoende om echt winst te genereren. Je zal als bedrijf verliezen als je je niet aanpast aan het idee ‘de klant is de held in je verhaal!’. Succesvolle storytelling vertelt op subtiele wijze ‘het draait om jou (de klant) en zonder jou zouden we niet eens bestaan’!

Western Union toont hoe het moet

Een mooi voorbeeld van een geslaagde marketingcampagne die de klant centraal stelt is de #WUHomeCooked campagne. Western Union is een bedrijf dat klanten en professionals die in het buitenland wonen en/of werken in staat stelt gemakkelijk geld te storten naar hun familie. Het bedrijf wou zijn naamsbekendheid in de Verenigde Staten en in andere rijke, westerse landen verhogen. In plaats van een traditionele reclamecampagne te lanceren die focust op bijvoorbeeld de prijs of de troeven van de dienst, ging het bedrijf helemaal anders te werk. Western Union begreep dat zijn klanten (de mensen die in het buitenland wonen en geld naar hun families sturen) het eten van thuis vaak missen en daar ook vaak over praten op sociale media. Ze gingen daarmee aan de slag en kwamen met volgende campagne op de proppen:

De campagne maakte van de klant de held door echte verhalen van echte klanten te delen en door andere klanten op te roepen hetzelfde te doen. Het resultaat liegt er niet om: de video werd bekeken door miljoenen mensen en de hashtag werd door duizenden mensen gebruikt op Twitter. Daarnaast werd de campagne genoemd in verschillende kranten, waaronder Forbes. Missie geslaagd dus en het perfecte voorbeeld van hoe sterke verhalen een bedrijf vooruit helpen!

Executive Summary

Succesvolle storytelling zet de klant centraal in plaats van uit te gaan van het bedrijf of product. Dat vraagt wel om een radicale verandering in denken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *