Harakiri voor je blog: wat is het effect als je stopt met bloggen?

stoppen met bloggen

Zowat elke zichzelf respecterend website heeft wel een blog. In de strikte zin van het woord gaat het om een lijstje met artikels dat in omgekeerd chronologische volgorde verschijnt en waarin je de laatste nieuwtjes aan je surfers meegeeft. Idealiter schrijf je natuurlijk relevante content die bij voorkeur ook voldoet aan de regels van de SEO-kunst.

Hoe dan ook mag je bloggen niet onderschatten: het is hard werken om wekelijks, dagelijks of nog vaker met nieuwe artikels op de proppen te komen die liefst ook nog origineel en interessant zijn. Wat als de inspiratie op is of je te kampen krijgt met blogmoeheid? Is simpelweg stoppen met bloggen dan een optie? Tenslotte kun je toch niet blijven schrijven over steeds hetzelfde onderwerp zou je denken? WordPress Developer en SEO-specialist Robert Ryan nam de proef op de som en gaf tijdelijk de brui aan zijn blog. Een wijs besluit of net niet?

Ik blog, jij blogt, hij blogt …

Weblogs of blogs zijn midden de jaren 90 ontstaan uit online dagboeken. Al snel nam de populariteit ervan toe en begonnen ook journalisten, politici en bedrijven te bloggen. Tegen 2004 waren blogs gemeengoed geworden.

Voor bedrijven is een corporate blog bijhouden een beproefde techniek om aan marketing, branding of public relations te doen. Met een goede blog met sterke content die voldoet aan de geldende SEO-richtlijnen kun je een publiek naar je website lokken en in het beste geval zelfs converteren.

Blogs zijn midden de jaren 90 ontstaan uit online dagboeken. Tegen 2004 waren ze gemeengoed geworden.

Click to tweet!

Een blog op een website heeft dus zeker een grote waarde. Hoe meer onderwerpen je na verloopt van tijd covert, hoe groter immers de kans is dat potentiële klanten jouw site ontdekken. We kennen namelijk allemaal de theorie van de Long Tail.

De vraag is of je moet blijven bloggen om resultaat te sorteren. Wat als je al tien jaar bezig bent en in die tijd honderden of zelfs duizenden artikels gepubliceerd hebt? Kan je dan niet op je lauweren rusten en de bestaande content zijn werk laten doen? Of zou dat dramatisch zijn voor de bezoekersaantallen van je site?

Google ♥ bloggen

Er is alvast één goede reden waarom je beter niet ineens stopt met bloggen en die reden heet Google. Je favoriete zoekmachine is namelijk tuk op nieuwe content en schat die dan ook een stuk hoger in dan al wat er in je archief zit. Hoe vaker je je blog en dus je website updatet, hoe vaker de Googlebot die komt crawlen. Je beloning? Een hogere rangschikking in de zoekresultaten. Maar hoe groot is die impact precies?

De contentmarketingblog Kapost vermeldt een aantal interessante cijfers:

  • Bedrijven die vijftien blogposts per maand creëren, halen in de VS maandelijks gemiddeld 200 nieuwe leads binnen.
  • Blogs zorgen voor 434 procent meer geïndexeerde pagina’s en 97 procent meer geïndexeerde links.
  • Blogs op bedrijfswebsites zorgen voor 55 procent meer bezoekers.
  • B2B-bedrijven die bloggen genereren 67 procent meer leads dan bedrijven die dat niet doen.

Dit zijn bijzonder indrukwekkende cijfers en op zich al voldoende redenen om te blijven bloggen. Meer bewijs nodig? Lees vooral verder …

Een blogpauze van 251 dagen

Vorig jaar heeft WordPress Developer en SEO-specialist Robert Ryan zijn blog bij wijze van experiment tijdelijk een halt toegeroepen. Die pauze hield hij 251 dagen vol, dat is acht maanden en een week.

De effecten van zijn proef waren bepaald dramatisch te noemen.:

  • Het totaal aantal bezoekers was met 32 procent gedaald.
  • Het organisch verkeer had een duik genomen van 42 procent.
  • Het aantal bezoekers van de contactpagina was met 15 procent verminderd.
  • De conversies op Ryans blog donderden 28 procent naar beneden.

De conclusie van dit (weliswaar beperkte) experiment is duidelijk: voor heel wat bedrijven zou stoppen met bloggen het verschil maken tussen geld verdienen en geld verliezen. De meeste bedrijven zijn namelijk in sterke mate afhankelijk van organisch verkeer. Begrijpelijk dan ook dat Robert Ryan op zijn stappen is teruggekeerd en opnieuw is beginnen bloggen alsof zijn leven er vanaf hing.

Creëer goodwill

Nieuwe blogcontent is niet alleen belangrijk om de Googlebot tevreden te stellen en om nieuwe keywords te coveren. Het biedt je ook de mogelijkheid om steeds meer interne links te creëren naar eerder gepubliceerde posts. Ook het effect daarvan op je organisch verkeer mag je niet onderschatten.

En wie organisch verkeer zegt, zegt leads. Zoals gezegd halen B2B-marketeers die bloggen volgens Hubspot 67 procent meer leads binnen dan wie dat niet doet. MarketingCharts.com gaat zelfs nog verder: volgens hen bestaat er een directe correlatie tussen het aantal blogposts dat je publiceert en het aantal leads dat je haalt.

Door te bloggen kun je de geesten rijp maken voor jouw producten of diensten.

Click to tweet!

Blijft dan nog de vraag waarom ook de conversies dalen als je stopt met bloggen. Dat heeft alles te maken met wat je precies in je blogposts vertelt. In veel gevallen stuur je niet rechtstreeks op verkoop aan. Maar door voortdurend over onderwerpen te schrijven die met je business te maken hebben, maak je de geesten wel rijp voor je producten of diensten. Je bouwt een blijvende relatie op, creëert goodwill en wordt top of mind voor potentiële klanten. En dat doe je blogpost per blogpost.

Abrupt stoppen met bloggen kan dan ook een vreemd effect hebben. Je maakt jezelf verdacht en je volgers kunnen zelfs beginnen twijfelen of je überhaupt nog zaken doet. En dan is de stap naar de concurrentie snel gezet.

Keep on bloggin’

Moraal van het verhaal: stoppen met bloggen is een bijzonder slechte zet. Zelfs als je geen pauze van acht maanden neemt en bijvoorbeeld maar enkele weken geen nieuwe artikels online zet, kan het effect al erg pijnlijk zijn voor je business. Een consistent blogritme is dan ook van groot belang. Het is uiteraard verstandig om altijd wat vooruit te kijken en enkele blogposts achter de hand te houden.

Om het met een boutade te zeggen: content marketing is een marathon, geen sprint. Enkel door hard aan je merk te werken kun je resultaten boeken. En dus moet je blijven bloggen. Laat de inspiratie tijdelijk op zich wachten? Doe dan je voordeel met deze – jawel – blogposts:

Executive Summary

Bloggen is hard werken. Wat als de inspiratie op is of je te kampen krijgt met blogmoeheid? Is simpelweg stoppen met bloggen dan een optie?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *