Stap voor stap de juiste content marketing tools kiezen

content-marketing-tools

Als marketing professional of content marketing expert kan je niet zonder een aantal content marketing tools. Ze zijn immers broodnodig om je content strategie correct uit te voeren, te monitoren, de resultaten te analyseren, … Het is echter niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien en de juiste content marketing tools voor jouw bedrijf te selecteren. Daarom helpen we je een handje.

Veelvoorkomende problemen met content marketing tools

“70% van de marketeers heeft geen consistente content marketing strategie”

Volgens Altimeter hebben 70% van alle marketeers geen consistente content strategie. Het mag dan ook niet verbazen dat veel marketeers eveneens moeite hebben met het kiezen van de juiste tools. Andere veelvoorkomende problemen op vlak van content marketing tools zijn:

  • Een grote druk om snel veel content te produceren.
  • Geen duidelijke strategie, waardoor men ook niet weet welke tools nodig zijn.
  • De aanwezige tools worden niet geïntegreerd in de werking van de organisatie.
  • Geplande bedrijfsinvesteringen houden geen rekening met de aankoop en vernieuwing van steeds veranderende content marketing tools.

Het feit dat het aanbod aan content marketing tools enorm groot is en voortdurend verandert maakt de keuze er uiteraard niet gemakkelijker op.

De juiste content marketing tools kiezen

We kunnen je niet vertellen welke tools nu precies de beste zijn. Wel geven we je alvast enkele handige tips.

  • Stap 1. Bepaal waarvoor je content marketing tools wil gebruiken: content creatie, content curatie, optimalisatie, analyse, targeting, content distributie, monitoring, workflow optimalisatie, …
  • Stap 2. Ga op zoek naar bedrijven die het gewenste soort tools verkopen. Je kan kiezen voor een groot bedrijf dat een totaalpakken aanbiedt, of met tools van verschillende kleinere bedrijven zelf je ideale pakket samenstellen. Onthoud dat grote bedrijven voor de hand liggen, maar niet noodzakelijk beter zijn. Een kleine speler kan content marketing tools aanbieden die meer toegespitst zijn op je precieze behoeften.
  • Stap 3. Plan een eventuele integratie in je CRM- of andere systemen en in je workflow. Voorzie voldoende budget om de komende jaren te investeren in nieuwe versies.

Nog een supertip: let op voor dubbels! Soms bevatten bepaalde pakketten al extra tools, bijvoorbeeld voor analyse. Soms volstaat dit en hoef je deze tools dus niet meer ergens anders te kopen. Door alles goed uit te puzzelen en nauwkeurig te bekijken welke functies in welke tool inbegrepen zijn, vermijd je dubbele kosten!

Executive Summary

Weinig marketing managers hebben een consistente content marketing strategie. Dit maakt het kiezen van de juiste content marketing tools uit het gigantisch grote aanbod er niet eenvoudiger op. We kunnen je niet vertellen met welke aanbieders je in zee moet gaan, maar we geven je wel enkele handige tips die je zullen helpen bij het kiezen van de juiste tools.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *