Sponsored stories done right

sponsored-stories

Sponsored stories, sponsored content of native advertising: hoe je het ook noemt, het is een topic dat de nodige controverse met zich meebrengt. Wat is sponsored content precies? Hoe maak je je lezers het best duidelijk dat er voor een bepaald artikel betaald is? En in hoeverre zijn sponsored stories ethisch verantwoord?

Sponsored content heeft een vertrouwensprobleem

Tot die opvallende conclusie kwam Contently, dat er onlangs een studie over deed. Uit dat onderzoek bleek dat maar liefst 67 procent van de respondenten zich ooit bedrogen gevoeld heeft nadat men realiseerde dat er betaald was voor het artikel of de video die men las of zag. Twee derde van de respondenten gaf bovendien ook aan dat ze minder geneigd zijn om op een sponsored story te klikken. Het zijn schokkende cijfers die je misschien de vraag doen stellen of sponsored stories überhaupt nog een plaats hebben in de huidige online omgeving! Toch is het antwoord daarop een volmondige ja: het is alleen een kwestie van het op de juiste manier aan te pakken.

Succesvolle sponsored stories? Vermijd verwarring en breng kwaliteitsvolle content.

Click to tweet!

Succesverhalen

Ondanks het vertrouwensprobleem zijn er ook heel wat succesverhalen. Zo weten enkele grote websites als The New York Times en Mashable sponsored stories succesvol in te zetten, waarbij de tijd die men spendeert aan het lezen van dergelijke artikels even hoog ligt als bij de content die niet gesponsord is en waarbij de doorklikratio op banner ads rond gesponsorde artikels zelfs hoger ligt. Ook hier bij Queromedia hebben we ons eigen succesverhaal: het Inspirerend Wonen platform trekt dagelijks tal van bezoekers en bevat een gezonde mix van sponsored en niet-sponsored artikels.

Hoe sponsored stories aanpakken?

Sponsored content werkt dus wel degelijk als je het op de juiste manier aanpakt. Verwarring vermijden en kwaliteitsvolle content zijn daarbij cruciaal:

  • Het is van groot belang om aan je lezers duidelijk te maken dat er betaald is voor een bepaald artikel. Dat doe je het best zo duidelijk mogelijk, zodat je lezers niet eens de kans krijgen om zich bedrogen te voelen en zodat er geen verwarring mogelijk is!
  • De kwaliteit van je content is uiteraard ook erg belangrijk. Zolang die kwaliteit goed is en zolang je bezoekers er iets aan hebben, zullen ze je content lezen; of die nu gesponsord is of niet.
Executive Summary

Sponsored stories hebben een vertrouwensprobleem. Toch werkt het als je het op de juiste manier aanpakt. In dit artikel zetten we de puntjes op de i!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *