Dode content tot leven wekken dankzij republishing

Content republishing

Weet je nog welke kleren je in de nineties droeg? Of hoe je kapsel er vijf jaar geleden uitzag? Juist ja … Beschamend. Sommige dingen verouderen nu eenmaal snel. Opdat je niet zou blijven steken tussen de vouwen van de geschiedenis, dringt een grondige makeover zich af en toe op.

Content marketing vormt hierop geen uitzondering. De teksten, video’s en infografieken die je zo consciëntieus wekelijks op je website plaatst, durven hun relevantie na verloop van tijd te verliezen. De informatie is verouderd, het advies achterhaald, en Google – nou, die heeft al lang afgehaakt.

Wat doe je dan? Eenvoudig: net zoals je je kleerkast makkelijk aanvult met trendy nieuwe outfits (en die ninetiesbroek een ticketje enkele reis naar de kringloopwinkel geeft), geef je de website-inhoud een opfrisbeurt en publiceer je ze opnieuw als aantrekkelijke en relevante content die Google met veel plezier opnieuw oppikt.

Hoe? Dát lees je hieronder.

Oude content, die laat je toch gewoon voor wat hij is?

Soms is content van enkele jaren geleden nog in prima staat. Soms ook niet. De ‘nieuwtjes’ zijn niet meer nieuw en de inhoud stemt niet langer overeen met de realiteit. Toch blijven ook je oude blogberichten bezoekers trekken. Wanneer je regelmatig publiceert, bouw je nu eenmaal een groot archief op. Zelfs wanneer die content niet honderd procent geoptimaliseerd is, trekt zo’n archief behoorlijk wat organisch verkeer. Dat betekent dat je bezoekers – je potentiële klanten – op elk moment op een sterk verouderde pagina kunnen landen. Niet goed!

Maar dat is niet de enige reden om te investeren in republishing. Het is ook een prima middel om artikels van enkele maanden geleden, die niet al je lezers te zien hebben gekregen, opnieuw in de spotlight te zetten.

Republishing is ideaal als aanvulling op je hoofdbezigheid: de productie van veel steengoede en originele content.

Click to tweet!

Ten slotte is er een budgettair voordeel. Niemand beschikt namelijk over een oneindig marketingbudget en dus probeer je je geld zo efficiënt mogelijk te besteden. Oude content opduikelen en vernieuwen vergt minder tijd dan nieuwe content maken. Republishing is dus ideaal als aanvulling op je hoofdbezigheid: de productie van veel steengoede en originele content.

De juiste content kiezen om te vernieuwen

Overtuigd van de kansen die republishing biedt? Laten we dan even kijken naar welke content er profiteert van een oplapbeurt.

Zet republishing gericht in. Focus in eerste instantie op artikels die overduidelijk verouderd zijn.

Click to tweet!

1. Content die scoort, of dat toch zou moeten doen

De eerste pagina’s die in aanmerking komen voor een reboot, zijn degene die het meeste verkeer aantrekken. Je herkent deze pagina’s op basis van de bezoekersaantallen, maar kijk zeker ook naar het aantal ‘inbound links’. Onderzoek eveneens hoe vaak een artikel gedeeld is op de sociale media, want ook dat speelt een rol in de Google-ranking.

Daarnaast kun je in je keuze rekening houden met je zoekwoordenstrategie. Op welke keywords wil je goed scoren, maar schiet je momenteel tekort? Misschien heb je ooit al een artikel geschreven rond dat keyword en kun je het via een update nu wel goed laten scoren.

2. Content die er voor jou toe doet

Dat laatste puntje sluit naadloos aan bij het volgende criterium: welke content is belangrijk binnen je bedrijfsstrategie? Welke onderwerpen zijn relevant? Welke onderwerpen komen momenteel in het nieuws? Wat zijn je KPI’s en hoe kan republishing bijdragen aan de realisatie van je doelen? Ook wanneer de data uit Google Analytics niet aangeven dat een artikel toe is aan een opfrissing, kan het dus lonen om een bestaand artikel te vernieuwen in plaats van een nieuw stuk te schrijven.

3. Content die écht een upgrade kan gebruiken

Zet republishing gericht in en overdrijf zeker niet. Een artikel van vier maanden geleden verdient nog lang geen upgrade. Bovendien kun je pas na een langere periode – ongeveer een jaar – oordelen hoe goed iets écht scoort in Google. Heb even geduld en focus in eerste instantie op artikels die overduidelijk verouderd zijn.

Republishing: zo ga je te werk

Wanneer je een overzicht hebt gemaakt van de content die je wil opwaarderen, kan het echte werk beginnen. Laat je bij republishing leiden door deze best practices:

    • Maak geen nieuw blogartikel, maar behoud het oorspronkelijke artikel en de url en pas de tekst aan, want Google is niet tuk op duplicate content. Een nieuwe url – met het aangepaste zoekwoord in – is misschien aantrekkelijk, maar creëert een redirect die de linkwaarde onderuithaalt. De titel mag je wél aanpassen, maar probeer de belangrijkste keywords erin te houden.
    • Overloop het volledige artikel en pas de inhoud aan waar nodig. Hier draait alles om juistheid en relevantie. Verwijder informatie die verouderd is en vul aan met nieuwe gegevens. Data uit 2012 stammen zowaar uit de prehistorie, dus ga op zoek naar recentere cijfers. Ook interne en externe links verouderen snel en moet je dus controleren. Pas ten slotte de schrijfstijl aan en voorzie een relevante call to action ter vervanging van de oude.
    • Geloof ons vrij: ook tijdens contentcuratie maken copywriters spel- en taalfoutjes. Het overkomt de beste. Laat niets aan het toeval over en laat het vernieuwde artikel nakijken door iemand anders, zodat het echt foutloos is.

    Laat niets aan het toeval over en laat zowel nieuwe als herwerkte artikels altijd nalezen door een collega.

    Click to tweet!

    • Vervolgens controleer je de De description heeft geen impact op de positie in de zoekresultaten, maar oefent een ontegensprekelijke invloed uit op de CTR. Een goeie description geeft een accuraat beeld van de content en nodigt uit tot lezen.
    • Voeg onderaan eventueel een opmerking toe die duidelijk maakt dat het artikel is aangepast. Dat is vooral belangrijk wanneer je fouten uit de tekst hebt gevist of wanneer het veel commentaren heeft vergaard als reactie op de oorspronkelijke versie.
    • Update de publicatiedatum naar het heden (publiceer het artikel dus opnieuw): belangrijk in de ogen van Google.

    Resultaten opvolgen

    Wanneer je de oude tekst hebt vervangen door de nieuwe versie, zit je taak erop. Of toch niet? Want je wil natuurlijk weten welk effect je republishing-strategie heeft op de CTR, bezoekerscijfers, conversies, … Track de resultaten nauwgezet in Google Analytics en hou cijfers bij voor de periodes vóór en ná de her-publicatie.

    Heb je je al gewaagd aan republishing? Vertel ons hoe je het aanpakt en welke resultaten je strategie zoal oplevert!

    Executive Summary

    Wat doe je met verouderde blogcontent? Verwijderen, behouden of cureren? Geef je content een grondige opknapbeurt en publiceer ze opnieuw!

    Leave A Comment




      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *