Scrolldiepte – en 10+ andere relevante KPI’s voor je content marketing

Content marketing KPI's

Kocht je vroeger reclametijd op de nationale televisie, dan leverde dat extra verkoop op – of niet. Je kon onmogelijk meten welke impact je marketingbudget precies had. Dat is wel anders in de wereld van internetmarketing, waar je zowat alles kunt meten.

Toch is meetbare doelen stellen niet altijd zo vanzelfsprekend. Zeker bij content marketing loopt het wel vaker fout. Want wat is nu precies het doel van je content? En hoe meet je vluchtige zaken als interesse, engagement, vertrouwen, …?

Wij geloven alvast honderd procent in de bijdrage en effectiviteit van content in een onlinemarketingstrategie. Wil je weten hoe doeltreffend jouw webcontent is? Lees dan verder, want wij doen hier de meest relevante Key Performance Indicators (KPI’s) voor content marketing uit de doeken.

KPI’s voor elke fase van de marketingfunnel

Content marketing is veelzijdig, maar géén manusje-van-alles. Dat wil zeggen: je kunt content marketing dan wel inzetten in elke fase van het aankoopproces, maar met één stukje content kun je niet op de intenties van alle surfers inspelen. Het is de kunst om verschillende content te ontwikkelen voor elke stap in de marketingfunnel, elk met hun eigen KPI’s. Laten we dit even bekijken aan de hand van het REAN®-model.

Reach: de juiste doelgroep bereiken

In de eerste fase – Reach – tracht je je doelgroep aan te spreken. Als je het goed aanpakt, maakt je doelgroep stapsgewijs kennis met je merk, je identiteit en je producten of diensten.

Hoe weet je of je hierin slaagt? De KPI’s ‘sessies’ en ‘aantal sessies per gebruiker’ zijn vanzelfsprekende keuzes. Ze vertellen je hoe veel bezoekers je content wist aan te trekken. Kijk zeker waar je bezoekers vandaan komen, maar controleer ook waar ze heen gaan. Welke content lezen of bekijken ze? Je doet er goed aan om je bestemmingspagina’s in Google Analytics in te delen in inhoudsgroepen, zodat je makkelijk te weten komt of je lezers vooral uit zijn op die blogartikels met kledingadvies of toch maar die video’s met modetrends. Je ontdekt meteen ook of ze in bepaalde categorieën langer blijven hangen of er meer pagina’s bezoeken: erg waardevolle informatie om je content te optimaliseren!

Engage: je bezoekers inspireren en engageren

De tweede fase – Engage – is het moment waarop je je doelgroep warm maakt voor je merk. Je stelt je bijvoorbeeld tot doel om de ‘tijd op website’ en ‘pagina’s per sessie’ te verbeteren. Je wil ook te weten komen wat je bezoekers precies doen op je website.

Scrolldiepte

Je weet dat je bezoekers trekt, maar je weet niet wat ze op de pagina doen en welke delen ze bekijken. Tenzij je scrolldiepte gaat meten.

Click to tweet!

Daarvoor kunnen we bijvoorbeeld gebruikmaken van de KPI ‘scrolldiepte’. Je weet al dat je bezoekers trekt, maar je weet niet wat ze op de pagina doen, welke delen ze al dan niet bekijken, … Door een specifieke tag in Google Tag Manager te implementeren, verzamel je informatie over het scrollgedrag van je bezoekers. Zo kom je te weten hoeveel procent van de bezoekers tot aan de helft of tot aan het einde scrollt, bijvoorbeeld. Je kunt zelfs een ‘event’ instellen als iemand een bepaald deel van de webpagina heeft bekeken.

Scrolldiepte meten

Wil je écht alles weten over het leesgedrag van je bezoekers? Implementeer dan zowel scrolldiepte als inhoudsgroepen.

Andere KPI’s

Video player

Ook deze gegevens kunnen relevant zijn tijdens de Engage-fase:

  • Artikels delen via sociale media
  • Infographic of foto openen
  • Eyetracking, warmtekaarten en klikpatronen
  • Bouncepercentage en tijd op website
  • Video bekijken – en hoe lang? (Wist je dat je hierop kunt targetten met Facebook? Je kunt bijvoorbeeld aparte boodschappen uitsturen naar je fans die eerder al 25 of 50 procent van een van je filmpjes bekeken.)

Activate: je bezoekers tot actie aanzetten

Het hoofddoel van content marketing is meestal om consumenten te inspireren en te informeren. ‘Helping is selling’ heet dat dan. Toch kun je content marketing ook gebruiken om rechtstreekse conversies te creëren. Content marketing is soms uitstekend geplaatst om bezoekers tot kwalitatieve en waardevolle acties aan te zetten. Dit is dan de Activate-fase in het REAN®-model. Hier hangt alles af van je doelen, van de gewenste conversies. Welke conversies je ook nastreeft, deze metrics komen goed van pas:

  • Conversieratio
  • Conversieratio per gebruiker (voor gebruikers die je site meermaals bezoeken en mogelijk meermaals converteren)
  • Verkopen per bezoekers
  • Conversiewaarde

Nurture: banden smeden en onderhouden

Tijdens de vierde fase – Nurture – probeer je de banden met bestaande volgers en klanten te onderhouden. Je bouwt aan brand loyalty door een uitstekende dienst na verkoop aan te bieden. Maar hoe meet je het succes hiervan?

Als je op je website een klantenomgeving hebt, waarop bestaande klanten inloggen om hun aankopen te bekijken of dienstverlening aan te vragen, dan heb je meteen de belangrijkste tool in handen om de loyaliteit van deze gebruikers te meten. Zodra iemand inlogt in de klantenomgeving, kun je – middels een aangepaste dimensie – je bestaande klanten van je leads onderscheiden. Gebruik bij voorkeur een aparte weergave in Google Analytics om het verkeer van de klantenomgeving te analyseren.

Welke KPI’s je precies instelt in deze fase, is sterk afhankelijk van welke diensten en producten je aanbiedt. In een webshop kun je de loyaliteit van bezoekers makkelijk meten aan de hand van het aantal transacties. Elders kan aantal gelezen blogartikels een zinvolle KPI zijn. En zowat elke dienst die je in de klantenomgeving aanbiedt, kan als KPI dienen: een factuur bekijken, verbruiksgegevens doorgeven, een afspraak maken, …

Executive Summary

Wat is het doel van je content marketing, of beter gezegd: de doelen? Lees verder en ontdek de meest relevante KPI’s om de impact van je content te meten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *