Personalisatie: ja, maar liefst niet té persoonlijk

content personalisatie

In het post-Snowdentijdperk is privacy op het internet een hot topic. De consument geeft zijn persoonlijke gegevens niet graag prijs, terwijl online marketeers net die gegevens graag binnenrijven. Tegelijkertijd houdt de consument wél van informatie op maat van zijn interesses en voorkeuren. Personalisatie in digitale marketing: een moeilijke evenwichtsoefening. Want hoe maak je de beleving van de klant persoonlijker, zonder de privacyregels te schenden?

De kracht van de verkoper: empathie en context

Vergelijk de online marketeer eens met de verkoper in real life. Die laatste beschikt over een groot empathisch vermogen: hij denkt mee met de klant en voelt snel aan met welk product hij hem gelukkig kan maken. Het real life-contact met de klant stelt de verkoper bovendien in staat om de klant en zijn persoonlijke context te ‘lezen’. Zonder er expliciet naar te vragen, komt de verkoper al heel wat te weten over bijvoorbeeld de leeftijd, het opleidingsniveau, het beroep of de interesses van de klant.

De real life-verkooptechniek nabootsen, dat is waar personalisatie in digitale marketing om draait. Ook online wil de consument een gepersonaliseerd aanbod voorgeschoteld krijgen. Maar dan liefst zonder daarvoor persoonlijke gegevens te moeten prijsgeven, want dat schrikt de gemiddelde consument af.

Onderschat de offline-component niet

De slimme digitale marketeer beperkt zich niet tot online personalisatie omdat dat nu eenmaal hip of goedkoper is. Cross-channel personalisatie is veel effectiever. Zowel online als offline aanwezig zijn creëert meer mogelijkheden. De consument gaat zelf wel op zoek naar het beste kanaal om zijn aankoop te doen. In deze customer journey zit cruciale informatie. Verdiep je daarin en speel zo in op de behoefte van de consument over de verschillende marketingplatformen heen. Relevant zijn is de boodschap, en de juiste kanalenmix kiezen om de klant van dienst te zijn.

Verwar personalisatie niet met privégegevens

Personalisatie betekent niet: vissen naar gegevens die de consument als privé beschouwt. Je kunt ook personaliseren door in te spelen op actua zoals locatie, tijdstip, of weersomstandigheden. Een mooi voorbeeld van dat laatste is de meteo-billboard van La Redoute.

Executive Summary

Personalisatie in digitale marketing is pas effectief wanneer ze de rollen omkeert. De consument moet het gevoel hebben dat de adverteerder hem met iets van dienst is, niet dat hij actief vist naar persoonlijke gegevens waarmee de consument de adverteerder op zijn wenken bedient.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *