Nielsen bewijst de kracht van earned media & SEA binnen online advertising

Wij bekijken content marketing en nieuwe media soms vanuit een praktisch SEO standpunt en hoe het een website naar meer verkeer kan leiden. Natuurlijk is dit slechts een eerste stap, dat extra zoekverkeer moet omgezet worden naar echte klanten ofwel meer conversies!

Nielsen rapport

Een rapport van Nielsen bewijst nogmaals waarom content marketing, social media en user generated content niet te onderschatten zijn. De reden hiervoor is customer trust.

  • 90% van de ondervraagden vertrouwt op mensen die ze kennen
  • 70% vertrouwt op online recommendations van vreemden zoals reviews
  • 58% gelooft websites van bedrijven
  • 58% vertrouwt op krantenartikels en andere traditionele media (exclusief reclame)
  • 50% gelooft nog in e-mails

Dit zijn echter wereldwijde cijfers, als we naar Europa kijken blijken consumenten minder goedgelovig te zijn, de trends blijven echter dezelfde met kennissen bovenaan en reviews van andere klanten op de tweede plaats. Op de derde plaats staan krantenartikels in Europa, wij hebben dus iets meer vertrouwen in in onze journalisten dan in de websites van bedrijven.

Grafiek earned media en customer trust

Vertrouwen in advertenties

Wanneer we kijken naar advertenties zien we dat traditionele media het nog steeds beter doen dan online advertenties. TV, magazines, raidio en krantenadvertenties scoren beter dan bijvoorbeeld advertenties op zoekmachines of banner advertenties. Dit is mogelijk een gevolg van de vaak hogere prijs die voor deze traditionele media gevraagd wordt, waardoor het meestal de grotere merken zijn die ze gebruiken.

Relevantie van online advertenties

Binnen online advertenties is er ook nog een duidelijke opdeling te merken. Zo vinden de meeste ondervraagden advertenties in zoekresultaten doorgaans relevanter dan banners of advertenties op sociale netwerken. Hoewel Facebook hard werkt aan zijn advertenties, blijven de targeting opties op zoekwoord toch veel gerichter.

Ook hier blijkt er weer een groot verschil te zijn tussen Europa en de rest van de wereld. In Europa vindt slechts 27% van de ondervraagden de advertenties in zoekmachines (lees Google) relevant, terwijl wereldwijd dit percentage 42% bedraagt. Dit kan betekenen dat Europeanen erg achterdochtig zijn, maar wij denken eerder dat de markt in Europa nog jong is. Hierdoor zijn de advertenties vaak nog niet optimaal en de landingspagina’s evenmin. Minder concurrentie betekent helaas vaak slechtere resultaten voor de consument.

Afbeelding via MarketingProfs

Content is king!

Wat wij onthouden van dit onderzoek van Nielsen is het vertrouwen in andere mensen, zowel kennissen als onbekende andere klanten, en bedrijfswebsites. Door actief te zijn met een bedrijfsblog, reviews bij je producten te plaatsen en social media te integreren in al je online communicatie kan je de top 3 meest vertrouwde media volledig benutten! Bovendien zijn earned & owned media doorgaans beduidend goedkoper om mee te starten, waardoor een kleine KMO geloofwaardiger kan zijn dan een multinational!

 

Executive Summary

Wat? Media research van Nielsen
En? SEA is het meest relevant binnen de online advertenties, maar het zijn earned media die met de prijzen gaan lopen!

1 reactie




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *