Joe Pulizzi: Epic Content Marketing

In zijn nieuwe boek Epic Content Marketing tracht Joe Pulizzi – hij wordt wereldwijd beschouwd als dé godfather van de contentmarketing – een antwoord te formuleren op de vraag: hoe zorg je ervoor dat klanten jouw bedrijf weten te vinden in de chaos van het hedendaagse internetverkeer? Het antwoord op die vraag is niet: door harder te roepen. Less is more, ook bij contentmarketing, aldus Pulizzi. De enige juiste strategie is door te zorgen voor kwaliteit op maat van je klant.

joe_pulizzi-731x1024-214x300Het uitgangspunt voor een geslaagd contentmarketingbeleid is (of zou toch moeten zijn): creëer niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Tracht hen te verleiden en aan je te binden door kwaliteitsvolle content aan te bieden op maat. Epic content, noemt Pulizzi het in zijn boek. Met andere woorden: goede content is niet goed genoeg! Je klanten zijn enkel het allerbeste waard. Maar hoe creëer je nu precies ‘epic content’?

1) Beantwoord aan een behoefte

Content waar niemand op zit te wachten heeft geen reden van bestaan. Je kunt dan wel een leuk en wervend blogbericht schrijven, als niemand geïnteresseerd is in het onderwerp mist je marketingbeleid compleet zijn doel. Denk ook steeds aan de link tussen de aangeboden content en je eigen product of dienst.

2) Waak over de kwaliteit

Zoals al eerder aangegeven hamert Pulizzi op kwaliteit. Je content moet waardevol zijn en dat ook blijven. Veel bedrijven beginnen veelbelovend aan een blog, maar slagen er niet in om de kwaliteit constant hoog te houden. Bovendien blijken de invalshoeken voor eigen nieuwswaardige content vlugger opgedroogd dan verwacht. Pulizzi pleit dan ook voor een less is more-benadering. Bombardeer je doelgroep niet met content – de kwaliteit lijdt daar altijd onder – maar ga voor een gerichtere aanpak.

3) Wees uniek

Je content mag gekleurd zijn – je bent immers geen journalist – maar vermijd zuivere promopraatjes. Tracht in alle content die je aanbiedt de eigenheid van je bedrijf te accentueren. Met andere woorden: blijf jezelf. Durf een stelling in te nemen en blijf daar trouw aan.

Executive Summary

De verschilllende do’s-and-don’ts van de contentmarketing op een rijtje.

Lever kwaliteit op maat van je doelgroep: je content moet ‘epic’ zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *