Bepaal je unique selling point (USP)
Een unique selling point onderscheidt jouw merk en is de reden dat klanten zaken met jou doen en niet met je concurrenten. Om jouw USP te kennen, beantwoord je volgende vragen:
- Wat maakt je merk uniek?
- Waarom moeten klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent?
- Waarom zouden ze jouw content lezen in plaats van die van iemand anders?
Net zoals jij je consumenten moet kennen en begrijpen om goede content te schrijven, wilt de consument het merk kennen voor hij de content vertrouwt.
Bepaal je tone of voice
Een consistente en unieke tone of voice onderscheidt je niet enkel van je concurrenten, maar helpt ook om het vertrouwen op te bouwen met je doelgroep. Je ontwikkelt een tone of voice in drie stappen:
- Je waarden vaststellen: om je tone of voice te bepalen, is het belangrijk dat je je bedrijfswaarden bepaalt. Waarom heb je, naast de financiële motieven, je bedrijf opgezet?
- Denk na over je taalgebruik: elk woord of elke zin moet in de eerste plaats je waarde uitdrukken en dat doe je met het juiste taalgebruik. Staan plezier en spontaniteit in je bedrijf centraal? Dan is je tone of voice waarschijnlijk informeel en is er plaats voor spreektaal en humor in je content. Omgekeerd past een formeel taalgebruik beter bij een bedrijf dat kennis wil overbrengen.
- Documenteer: noteer de regels omtrent de tone of voice van je merk en hanteer die in alle communicatie.
Jouw merkverhaal: storytelling
Het staat vast dat mensen van verhalen houden. Een verhaal creëert verbondenheid en betrokkenheid, ook wanneer het over jouw merk gaat. Een verhaal geeft je bedrijf en merk een persoonlijke toets en wekt het vertrouwen van je (potentiële) klanten. Gebruik je USP en tone of voice om een uniek verhaal rond jouw merk te creëren. Start bijvoorbeeld met hoe je merk ontstaan is, waarom je het bedrijf oprichtte en ga van daaruit verder.