21.10.2013 - Strategy

Je content marketing-team samenstellen: hoe ga je te werk?

Een succesvol content marketing-beleid voeren, is geen evidentie. Content marketing vraagt dan ook een heel andere aanpak dan wat het klassieke marketing ons altijd voorspiegelde. Veel begint met de juiste mensen op de juiste plaats. Maar hoe ga je te werk om een efficiënt content marketing-team samen te stellen?

Bepaal het doel van je content marketing-team

Wat wil je bereiken met je content marketingbeleid? Om te beginnen, moet je de doelstellingen bepalen. Daarna kan je beginnen te rekruteren. Afhankelijk van je behoeften, zal je een groot, dan wel een klein content marketing-team nodig hebben. Welke specialisten kunnen je afdeling versterken? De juiste ‘casting’ is van groot belang.

Rekruteer journalisten in je content marketing-team

Mensen met een achtergrond in journalistiek zullen erin slagen om pakkende verhalen te schrijven over je bedrijf en haar activiteiten. Bovendien zijn ze meer geneigd voor een zo breed mogelijk publiek te schrijven, wat de waarde van je content enkel boost. Het bovenstaande wil uiteraard niet zeggen dat je geen vakspecialisten nodig hebt, maar in een blog richt je je best op zo veel mogelijk mensen tegelijk.

Kijk over de marketingmuren heen

Kijk voor je selectie van je content marketingteam ook over de muren van de marketing. Wie weet, vind je wel de ideale marketeer aan de overkant van de gang! Zo zijn sales-mensen vaak van onschatbare waarde om waardevolle content en verhalen aan te leveren. Maak er dan ook gebruik van! Je werknemers zitten vol verhalen die gerelateerd zijn aan het product of dienst dat jij levert. Alleen beseffen ze wellicht niet dat hun verhalen ook daadwerkelijk waardevolle content zijn.

Denk aan de sociale media

We hebben er al vaak op gehamerd en zullen dat blijven doen: vergeet de sociale media niet. Ook als je rekruteert om je content marketing-team samen te stellen moet je hieraan denken. Zorg ervoor dat je mensen in dienst hebt die weten hoe sociale media werken en hoe ze er gebruik van kunnen maken om potentiële klanten over de streep te trekken.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans