Infographics als basisingrediënt voor content marketing
Al te vaak worden infographics gezien als een stukje content en niet meer dan dat. Er worden enkele leuke feiten verzameld, die worden in een mooi design gegoten, het resultaat wordt gepubliceerd, … en daar stopt het. En dat is jammer, want op die manier laat je een hoop kansen liggen. Je zou infographics ook kunnen bekijken als de bouwstenen van je content marketing strategie. Zo zou je over elk punt in je infographic een aparte blogpost kunnen schrijven. Of werk in de andere richting: verzamel oude blogposts en giet die allemaal in één mooie infographic, waarbij je uiteraard links legt naar die oude blogartikels. Wil je nog een stap verder gaan? Ga dan aan de slag met video content of start een podcast rond je infographics.
Infographics hoeven helemaal niet origineel te zijn
Het klinkt misschien vreemd, maar infographics hoeven helemaal niet origineel te zijn! Onderwerpen als “5 tips voor meer bezoekers op je blog zonder Google” of “Vijf tips om je e-mail marketing strategie te bepalen” zijn voorbeelden van zogenaamde “evergreen content”. Evergreen content is content die altijd relevant is en waar altijd wel iets over te vertellen valt. In tegenstelling tot content die inspeelt op de actualiteit, gaat evergreen content veel langer mee. Wees dus niet bang om jezelf te herhalen, je publiek verandert toch doorheen de tijd.
Wees niet bang om jezelf te herhalen, je publiek verandert toch.
De nadelen van infographics
Infographics vormen dan wel de ideale basis van je content marketing strategie, ze hebben ook twee nadelen:
- Google kan de content van je infogprahics niet indexeren. Gelukkig valt dit euvel te verhelpen door de infographic te combineren met andere soorten content.
- Infographics hebben bij sommigen een slechte reputatie. De vooropgestelde feiten worden meestal niet gecheckt en vaak zit er een link verstopt in de afbeelding.
Toch zijn dat geen redenen om infographics links te laten liggen: goeie infographics hebben namelijk een grote kans om viraal te gaan, en alleen al het extra verkeer dat dat oplevert, maakt het de moeite waard.