Hoezo, writer’s block? Inspiratie is geen kunst maar een ambacht

writer's-block

Wanneer deadlines in het gedrang komen, verschuilt menig copywriter zich achter de writer’s block. Geen inspiratie, meneer. Nochtans gelden er anno 2014 geen excuses meer. Er bestaan vandaag tal van bewezen contentstrategieën die de mythe van de writer’s block eenvoudig doorprikken. Hier alvast enkele productieve tips voor veelschrijvers.

Inspiratie komt niet zomaar, je moet ze plannen

Elke copywriter heeft het ongetwijfeld al eens meegemaakt. De wil om te schrijven is er wel, maar je krijgt geen letter op papier. En intussen tikt de klok ongenadig verder. Toch is het iets te gemakkelijk om je zomaar neer te leggen bij de writer’s block en het scherm maagdelijk wit te laten. Hoe vreemd het ook mag klinken: met een pragmatische, structurele aanpak kun je creativiteit wel degelijk in de hand werken.

Writer’s block-preventie begint dan ook met een plan. Denk op voorhand goed na over de call-to-action, de thema’s die je wil behandelen en in welke vorm je die aan de lezer gaat presenteren. En minstens even belangrijk: weet voor wie je schrijft. Met een duidelijk doelpubliek voor ogen vermijd je algemeenheden en doodlopende denksporen.

Leg jezelf een strakke deadline op, met een begin- en einduur.

Click to tweet!

Het story frame: een dankbare dirigent

Maar het houdt niet op bij wat brainstormen. Om te voorkomen dat je in het wilde weg begint te schrijven, maak je het best een story frame. Dat weerspiegelt de ruwbouw van je tekst en is een dankbare leidraad bij de verdere uitwerking. Zoals een dirigent zijn orkest aanstuurt, begeleidt het story frame je tijdens het creatieve schrijfproces. Je schrijft met een duidelijk doel voor ogen, wat een writer’s block bij voorbaat uitsluit. Een story frame bevat op zijn minst volgende elementen:

  • Doelgroep
  • Tussentitels
  • Onderwerp per paragraaf en eerste aanzet
  • What’s in it for me: waarom moet de websitebezoeker je tekst absoluut gelezen hebben?

Niet zo’n voorstander van een al te strak keurslijf? Dan kunnen we je meteen geruststellen: het story frame is geen heilige graal waar je geen letter mag van afwijken. Bedenk je tijdens het eigenlijke schrijfproces een betere titel of insteek, des te beter!

Log uit op Facebook en andere sociale media.

Click to tweet!

Creëer een inspirerende én productieve cocon

Je mag dan nog zo’n geniaal story frame opgemaakt hebben, als je om de haverklap uit je concentratie wordt gehaald, loert de writer’s block alsnog om de hoek. Creëer daarom de juiste werkomgeving, die het midden houdt tussen inspirerend en productief. Zorg vooral dat je je goed kunt concentreren. Ga in een rustige ruimte zitten en log uit op Facebook en andere sociale media. Dat klinkt streng, maar het wérkt.

Writer’s block? Geen tijd voor

Wie een zee van tijd heeft, schrijft veelal traag en ongeïnspireerd. Moet je tekst pas volgende week naar de klant? Leg jezelf dan een strakkere deadline op, met een begin- en einduur. Wie geen tijd heeft voor afleiding, werkt automatisch efficiënter. Hou het tempo erin en breek je hoofd aanvankelijk niet op punten en komma’s. Het redactionele opleukwerk komt pas op het einde.

Executive Summary

Schrik voor de beruchte writer’s block? Nergens voor nodig. Als copywriter is het zaak om een duidelijke contentstrategie te volgen, gekoppeld aan een strakke timing. Dan volgen de woorden vanzelf.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *