Hoe je met content marketing je merk weer op de kaart zet

qm-branded-content

Verscheidene merken worstelen vandaag met hun advertentiestrategie. Leuke printadvertenties en creatieve tv-spotjes ten spijt, hebben hun traditionele marketingtechnieken niet meer het effect van weleer. Gelukkig bestaat er een manier om die neerwaartse spiraal te keren. Content marketing is de naam. Met een doordachte content marketing strategie creëer je een groter bereik en spreek je je doelpubliek gerichter aan.

Content marketing wérkt

Je zal maar een miljoenenbudget gespendeerd hebben aan een hip reclamefilmpje. Als je financiële inspanningen niet leiden tot een spectaculaire stijging van de omzet, koop je er weinig mee. Topmerken zoals Coca-ColaDove en MTV beseffen dit maar al te goed en zetten al langer in op content marketing. Daarmee spreken ze hun doelpubliek aan in de leefwereld die we onmogelijk kunnen negeren: online.

Zonde van de zendtijd

Nog niet overtuigd? Studies wijzen uit dat bijna 90% van de online consumenten wil dat merken hun content online delen. 70% leert een bedrijf liever kennen via content marketing (blogberichten, gesponsorde artikels, …) dan via advertenties. En dat terwijl tv-commercials door 90% van de kijkers worden doorgespoeld. Zonde van de zendtijd, niet?

Bijna 90% van de online consumenten wil dat merken hun content online delen.
Edelman’s Consumer Marketing Study

Click to tweet!

Relevantie loont (eindelijk!)

Online Content marketing is nog niet overal ingeburgerd en krijgt dan ook geregeld met scepsis af te rekenen. Nochtans is het een van de belangrijke kanalen om je klant aan te spreken. De twijfels over content marketing hebben dan ook vaak te maken met een verkeerde aanpak.

Slimme content marketing is de kunst om met online content de interesse in je merk te vergroten, potentiële klanten te inspireren en uiteindelijk ook te engageren (tot bijvoorbeeld een aankoop). Dit aan de hand van relevante blogberichten, sociale media post, video’s, case studies, white papers, infografieken, …

70% van het online doelpubliek leert een bedrijf liever kennen via content marketing dan via advertenties.
Content Plus

Click to tweet!

Merkfans kweken: de vuistregels

Wie aan content marketing begint, kiest het best voor een stapsgewijze en weloverwogen aanpak. Deze vuistregels zetten je alvast op weg:

  • Bepaal je identiteit: leg op voorhand duidelijk vast wat je missie is, waar je voor staat en hoe je wil klinken (tone-of-voice).
  • Vertel een verhaal: om de klant aan je te binden is een goed verhaal (storytelling) dé sleutel. Trek die verhaallijn door op alle kanalen (blogs, sociale media, print, …).
  • Kies je doelpubliek: ga met een marktonderzoek na wat je doelpubliek is (wie zijn je huidige klanten en welke potentiële klanten wil je aanspreken?) en stem je content daarop af.
  • Ontwikkel een gerichte strategie: doe niet zomaar wat. Stel duidelijke doelen voorop en meet je vorderingen met KPI’s.
Executive Summary

Online content marketing is langzaam maar zeker uitgegroeid van een niche tot een populaire marketing tool. Het is dan ook een bijzonder efficiënte manier om je consumenten aan te spreken in een belangrijke koopbiotoop: online. Content marketing creëert bovendien echte merkfans, en die zijn goud waard.

Leave A Comment