Hoe hou je content creatie voor ‘saaie bedrijven’ toch boeiend?

content creatie

Voor sommige bedrijven is het erg eenvoudig: de producten die zij verkopen, nodigen uit tot boeiende teksten over uiteenlopende onderwerpen waar mensen dagelijks mee bezig zijn. Als plaatser van elektriciteitsleidingen, verzekeraar of droogkuisbedrijf is het net iets moeilijker om aan content marketing te doen. Toch is een strategie met boeiende content marketing die wérkt ook voor zogeheten ‘saaie bedrijven’ mogelijk!

Tips en inspiratie voor een interessante content marketing blog

Misschien lijkt jouw bedrijf producten te verkopen waarover niet veel te schrijven valt. Maar niets is minder waar. Elk onderwerp is interessant, dat bewijzen je klanten! Al wat je nodig hebt, zijn enkele tips om inspiratie te vinden en content te schrijven. Je ontdekt ze hier.

1. Interview een expert

Praat met experten uit je vakgebied. Zij zijn constant bezig met jouw onderwerp en weten perfect wat er actueel is. Ze zijn op de hoogte van de laatste nieuwe ontwikkelingen en weten waar veel vraag naar is. Input van een expert is voor élk onderwerp waardevol en ook interviews kan je op je blog publiceren. Interessante quotes uit het interview kan je dan weer cureren via social media of gebruiken als teaser.

2. Laat een specialist een gastblog schrijven

“Pure tekst is niet sexy. Spice it up met foto’s, video’s, infographics, …”

Wil je nog een stapje verder gaan (en het jezelf makkelijk maken)? Vraag dan aan experts en/of autoriteiten uit jouw business om een gastblog te schrijven. Wanneer zo’n autoriteit een gastblog wil schrijven op jouw site, trekt dit heel wat extra bezoekers. Maar ook de specialist over een bepaald subthema binnen je eigen bedrijf kan je aanspreken voor een gastblog of nuttige tips.

3. Zoek een creatieve invalshoek

Probeer nieuwe, originele invalshoeken te bedenken. Hiervoor kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Waarom wil iemand mijn product kopen/mijn dienst gebruiken?
  2. Welk probleem lost mijn product/dienst voor hen op?
  3. Wat kan er gebeuren als iemand mijn product/dienst niet koopt?

Op deze vragen zijn er ongetwijfeld heel wat originele antwoorden te bedenken die elk de basis kunnen vormen voor een nieuw blogartikel. Daarbij mag je gerust out-of-the-box denken. Des te creatiever de invalshoek, des te meer het artikel zal aanslaan. Denk maar aan de filmpjes van “Will it blend?” waarbij de makers de meest ondenkbare voorwerpen in hun blender stopten om de kracht van het toestel te tonen…

4. Maak het concreet

“De vraag ‘wat kan er gebeuren als men mijn product niet gebruikt?’ leidt tot heel wat creatieve blogartikels”

 Nog een gouden tip: schrijf over heel concrete dingen. Aan een blogpost over hoe geweldig jouw verzekeringsbedrijf wel niet is, heeft niemand een boodschap. Kies dus liever voor een praktische handleiding waarin beschreven staat wat mensen kunnen doen als het misgaat. Zo’n concrete en nuttige blogposts worden vaker gelezen én gedeeld.

5.Lachen of ontroeren?

Schrijf een blog die je verbindt met je klanten. Teksten die bepaalde emoties oproepen zijn meestal de beste. Laat je lezers dus lachen, ontroer hen of zet hen aan tot actie.

6. Varieer in content

Waarom jezelf beperken tot tekst? Een goede blog bevat ook mooie foto’s, video’s, illustraties, audiofragmenten, infographics, … Verwerk ze allemaal tot een boeiende en gevarieerde blog!

Executive Summary

Steeds weer interessante onderwerpen bedenken voor de content marketing van een bedrijf is niet eenvoudig. Zeker voor bedrijven uit een ‘saai vakgebied’ is het moeilijk. Toch zijn er ook voor hen een heel aantal goede technieken om toch tot onderwerpen te komen die de klanten boeien. We zetten de belangrijkste tips op een rijtje.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *