Hoe content opnieuw publiceren zonder in herhaling te vallen?

content opnieuw publiceren

Regelmatig met je team brainstormen over nieuwe onderwerpen is een must om je blog up-to-date te houden. Maar als je al flink wat content hebt vergaard … kun je het best af en toe ook een artikel recycleren! Sterker nog, content opnieuw publiceren voorkomt dat pagina’s statisch worden en komt de SEO en Google-ranking van je website dus zeker ten goede.

Content marketing zonder duplicate content

Met ‘artikel recycleren’ hebben we het natuurlijk niet over ‘copy-paste-en-klaar’, want Google houdt nu eenmaal niet van duplicate content. De zoekmachine beloont in haar ranking alleen originele content, die nergens anders op het web voorkomt. Nee, wie het graag slim aanpakt, gaat aan de slag met deze drie tips:

1.     Minimake-over

Wist je dat je de publicatiedatum van een oude blogpost gewoon kunt aanpassen naar het heden of de toekomst? Je klikt in WordPress naast de publicatiedatum op ‘bewerken’, voert de datum van jouw keuze in en slaat vervolgens je aanpassing op. Omdat de URL hetzelfde blijft, is er geen sprake van duplicate content. Google ziet er dus alvast geen gaten in. Máár… je lezers mogelijk nog wel. Zij hebben weinig aan een artikel met dode links en gedateerde feiten, dus vergeet zeker niet om die te vervangen voor je opnieuw publiceert. Haal alle keywords en tags ook nog even door de AdWords keywordplanner om na te gaan of ze nog wel goed scoren.

2.     Oude artikels opnieuw promoten

Zoals we al aanhaalden, blijft de URL van een blogpost na een minimake-over maar beterhetzelfde. Zo volg je niet alleen de spelregels van Google, maar geef je jezelf ook de kans om het artikel nog méér links en social shares te bezorgen. Aarzel dus zeker niet om je fris geüpdatete artikel via je sociale mediakanalen te delen en te promoten.

3.     Een volledig nieuw jasje

Wil je graag content recycleren, maar volstaat een minimake-over in jouw ogen niet? Door je oude content in een nieuw jasje steken, ga je pas echt als een pro te werk. Enkele voorbeelden:

FAQ-pagina

Hebben jouw lezers de mogelijkheid om op je blog te reageren? Dan kun je al hun vragen en opmerkingen, samen met jouw antwoorden, bundelen in een FAQ-pagina.

Checklist

Als je meerdere blogartikels hebt geschreven over eenzelfde thema, kun je ze samenvatten in een checklist. Dat is zeker het geval met content die draait rond bepaalde taken of klusjes, problemen oplossen en doelen bereiken.

Demo

Af en toe een beetje actie mag zeker niet ontbreken als je blog het geregeld over producten heeft. Laat je inspireren door alle oude artikels die over eenzelfde product handelen. Selecteer de belangrijkste informatie voor gebruikers en giet die in een productdemo. Dat kun je doen in de vorm van een blogartikel met foto’s, aan de hand van een video met een woordje uitleg erbij, een webinar, … De mogelijkheden zijn eindeloos!

Een stukje geschiedenis

Een bedrijfsblog die al jaren toegewijd wordt bijgehouden, vertelt allicht heel wat over de geschiedenis van het bedrijf in kwestie. Selecteer de belangrijkste gebeurtenissen (memorabele speeches, grote events, baanbrekende producten, …), vat ze samen en je kunt je lezers meteen op een mooi stukje geschiedenis trakteren!

Je lezers aan het woord

Kan je bedrijf op een schare trouwe fans rekenen? Dan staat het internet waarschijnlijk vol artikels die je kunt herschrijven, met bronvermelding, uiteraard. Of misschien wil een van je lezers zelfs optreden als gastauteur?

Executive Summary

Heb je je voorgenomen om je blog geen stof te laten vergaren, maar laat je inspiratie het even afweten? Met deze tips kun je oude content makkelijk opnieuw publiceren, zonder te dupliceren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *