Het geheim van digitale copywriting

qm-secret-digital-marketing

De waarde van een hoge ranking in Google hoeven we je al lang niet meer uit te leggen. Hoewel Matt Cutts en de mensen bij Google het goed bedoelen, hebben hun kwaliteitzoekende algoritmes in sommige gevallen een averechts effect. Om hun ranking te beïnvloeden, schakelen bedrijven eenvoudigweg freelance copywriters in om aan de lopende band blogposts, ebooks en white papers voor hen te schrijven. Ergens hebben ze natuurlijk gelijk. Google houdt namelijk van ‘verse’ content waaruit expertise blijkt.

Maar toch wringt er iets.

Online teksten zijn gaandeweg steeds meer gaan ontmenselijken. In plaats van boeiende content met een menselijke toets, kom je vaker en vaker slaapverwekkende teksten tegen die als enige verdienste hebben dat ze boordevol keywords staan. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar hoe schrijf je dan wel boeiende en leuke teksten die scoren – zowel bij je doelpubliek als in de SERP’s?

Het belang van social

SEO en social geraken steeds meer met elkaar verweven. Je doel moet dus zijn om met je content tractie te verwerven op social media. Content die druk gedeeld en becommentarieerd wordt, daar moet je voor gaan in de nieuwe digitale realiteit. De algoritmes van Google houden namelijk almaar meer rekening met de sociale impact van je artikels. Met saaie SEO-spam kom je er niet meer. Je content moet boeiend, creatief, interessant en vlot geschreven zijn, en liefst nog een pak persoonlijkheid bevatten ook. Online ben je maar één muisklik verwijderd van de vergetelheid, dus je kunt maar beter je beste beentje voorzetten.

De algoritmes van Google houden almaar meer rekening met de sociale impact van je artikels.

Click to tweet!

Opvallen in een zee van content

Internetgebruikers verdrinken nagenoeg in een zee van online leesvoer. Opvallen is met andere woorden geen eenvoudige opgave. Toch zijn er enkele digitale copywriting tips die je kunt hanteren om je artikels onweerstaanbaar te maken.

Neem de lezer meteen bij de lurven

Je mag lezers onmiddellijk overtuigen om je hele tekst te lezen. Door in de eerste paragraaf meteen een hekel pijnpunt aan te boren en te verklappen dat je hiervoor een oplossing hebt, grijp je meteen de aandacht. Internetgebruikers beslissen in een fractie van seconden of ze een artikel al dan niet zullen lezen. Begin dus met een klepper.

Pak uit met nieuwe insights

Vele artikels herkauwen tot in den treure dezelfde ideeën. Met oncreatieve me-too content kom je er gewoonweg niet. Graaf naar nieuwe insights voor je sector of niche en pak ermee uit. Het kost meer moeite dan een “herkauwartikel”, maar je biedt internetgebruikers in ieder geval een nieuwigheid.

Verhalen blijven beter hangen

Zonder meer enkele insights poneren, doe je beter niet. Het is een manier van schrijven die zorgt voor moeilijk verteerbare teksten en in feite gewoon niet aangenaam om lezen is. De oplossing? De verhaalvorm hanteren, waarbij je uiteraard aandacht hebt voor ritme. Het is de perfecte manier om de lezer te overtuigen van de mogelijkheden van jouw oplossing in zijn leefwereld.

Zorg voor een natuurlijke flow met je tussentitels

Het belang van creatieve en inspirerende tussentitels mag niet onderschat worden. Ze gidsen de lezer namelijk doorheen je tekst en zeggen natuurlijk telkens iets over de desbestreffende paragraaf. Onze tips? Zorg voor een logische lijn in je tussentitels en vraag jezelf af: “is deze tussentitel tweet-baar?”. Een krachtige tussentitel is perfect om mee uit te pakken op Twitter.

Gebruik synoniemen en meervoudsvormen

Google is erg slim in het herkennen van synoniemen en meervoudsvormen. Stap dus af van je impuls om enkel en alleen je exacte keywords te gebruiken. Je haalt pas echt het onderste uit de kan als je buiten de lijnen denkt. Op die manier zullen er meer relevante zoekopdrachten naar jouw artikel verwijzen.

Vergeet de grafische kant niet

Tekst en alleen maar tekst gaat snel vervelen, hoe interessant je artikel ook is. Vergeet dus niet om één of meerdere originele en toepasselijke images te gebruiken. Het is de beste manier om je pagina verteerbaar te maken en het versterkt zelfs je artikel als je het op de juiste manier doet.

Gebruik je SEO-kennis. By any means. Zorg echter dat je steeds een evenwicht bewaart.

Click to tweet!

Persoonlijkheid moet, SEO mag

Met de copywriting tips hierboven kom je al een heel eind. Toch willen we nog graag twee dingen opmerken:

  1. Breek de regels. De tips hierboven zijn geen wondermiddel waarmee je plots “altijd prijs” hebt. Het zijn richtlijnen waarvan copywriters en online marketeers zich bewust van moeten zijn, zonder er wanhopig aan vast te houden. Experimenteer erop los en aarzel niet om te spelen met conventies.

  2. De principes van SEO moet je natuurlijk helemaal niet overboord gooien. De rol van algoritmes is een realiteit waar je helemaal niet omheen kan, dus gebruik je SEO-kennis dan ook. By any means. Zorg echter dat je steeds een evenwicht bewaart.

Welke tips heb jij voor digitale copywriters?

Executive Summary

Digital copywriting is tegenwoordig te vaak te overduidelijk gericht op zoekmachines. Wil je content schrijven die vlot leest én opgepikt wordt door Google? Lees er dan onze digitale copywriting tips op na.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *