Het belang van een goede call-to-action

Het belang van een goede call-to-actionWil jij graag meer lezers voor je blog? Hoe stimuleer je bezoekers om jouw white paper of nieuw digitaal product te downloaden? Het geheim van het succes ligt voor de hand. Je voegde waarschijnlijk een “Schrijf je in”-button toe voor jouw nieuwsbrief of je voegde een nieuw product toe aan jouw e-commerce. Allemaal goed en wel, maar daar stopt jouw taak als content marketeer niet! Je hebt een goede call-to-action nodig. De gemakkelijkste manier om een goede call-to-action te schrijven, is door je af te vragen “waarom”. Waarom wil iemand zich abonneren op jouw blog? Of waarom zou iemand je nieuwe product kopen? Het antwoord kan zeer uiteenlopend zijn, bijvoorbeeld een giveaway, een korting of iets wat je klanten niet mogen missen.

Een slechte call-to-action is verspilde moeite

Als je een marketingcampagne opzet via e-mail, via een landingspagina of op een andere manier, is de kans groot dat je verdwaalt tussen het aanbod en de boodschap die je wil brengen. Je praat over alle fantastische dingen die je klanten willen, je maakt een lijstje met waarom jouw product of dienst zo geweldig is en je pakt uit met de boodschap: “tijdelijk aanbod”. Een vlotte woordenstroom die je klanten aanspoort om in actie te schieten. Dan duikt er plots de knop “klik hier” op… Je kan onmiddellijk een punt zetten achter je campagne. Doe dat niet! Hierdoor verspil je tijd en moeite.

Het belang van een goede call-to-action

Elke vorm van communicatie met jouw klanten moet beginnen en/of eindigen met een call-to-action. Het is gemakkelijk om te wijzen op het belang van de call-to-action, maar een voorbeeld illustreert hoe belangrijk het werkelijk is:

Unilever kondigt een nieuwe spray aan genaamd ‘Squirrel-Off’. De spray is bedoelt om bedelende eekhoorns af te stoten en ligt vanaf december in de winkel.

Call-to-action A: Weer vervelende eekhoorns tijdens dit vakantieseizoen met Squirrel-Off!

Call-to-action B: Houd eekhoorns weg dit vakantieseizoen met Squirrel-Off, een verbazingwekkende geparfumeerde spray die je beschermt tegen deze ongewenste wezentjes!

Voorbeeld A klinkt abrupt, het mist elke vorm van interactie met de lezer en is niet warm. Terwijl voorbeeld B meer beschrijvend is en de CTR verhoogt door de vetgedrukte call-to-action te linken aan het geadverteerde product.

Tips voor een goede call-to-action

Om jouw call-to-action scherper en beter te maken, moet je onderstaande vragen beantwoorden.

  • Trekt jouw eerste zin voldoende aandacht om te blijven lezen? Je eerste zin moet UITSTEKEND zijn. Deze zin moet lezers aansporen, motiveren, inspireren, nieuwsgierig maken…
  • Bezit de inhoud van jouw campagne nadrukkelijke call-to-actions? Laat je call-to-actions goed klinken, roep duidelijk op tot actie en maak de call-to-actions zichtbaar!
  • Zit er een link op jouw call-to-action? Geef je klanten meer mogelijkheden om te klikken. verwacht niet dat iedereen jouw tekst tot beneden zal lezen om daar de call-to-action-button te vinden.
  • Track jouw call-to-actions om na te gaan hoeveel mensen op jouw call-to-action klikten.
  • Gebruik je een pil-vormige “klik hier”-button? Ja? Schaam je! Dat type marketing hoort naast de blinkende, knipperende tekst uit de jaren 90… Klanten willen weten wat er verschijnt als ze op jouw call-to-action klikken voordat ze geklikt hebben.
Executive Summary

Wil jij je lezerspubliek verhogen? Of meer klanten aantrekken?
Zorg dan voor een goede call-to-action!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *