Heeft je content marketing team technische specialisten nodig?

content specialisten

Dankzij goede content marketing kan je je merk in de markt zetten en een band met je (toekomstige) klanten ontwikkelen. Daarom starten steeds meer bedrijven met het ontwikkelen van een blog. Opvallen doe je door creativiteit en kennis met elkaar te combineren. Maar hierdoor stijgt ook de grootte van het content marketing team en krijgen je medewerkers steeds meer werk. Op welke manier kan je hierop inspelen?

Het content marketing team dat je bedrijf nodig heeft

Volgens Joe Pullizi, oprichter van het ‘Content Marketing Institute’, zijn er 12 essentiële rollen voor content marketing in de toekomst. Hij beschrijft in zijn blogartikel een content marketing team met 12 personen. Dit zijn echter geen functietitels, maar competenties die het team moet bezitten. Zo beschrijft hij onder andere de ‘chief content officer’, de persoon die de content strategie bepaalt en de ‘managing editor’, de persoon die samenwerkt met alle anderen om het contentplan uit te voeren. Een andere rol is de ‘marketing technologist’.

De technische specialist: een troef in je team

De ‘marketing technologist’ kan gezien worden als een marketeer met technische kennis of IT’er die kennis heeft over marketing. Deze persoon is gepassioneerd door software die hij toepast in de marketing en hij of zij wil te allen tijde een goede gebruikerservaringen aanbieden. De ‘marketing ‘technologist’ staat tussen het marketing en IT-departement.

Het ontwikkelen van een content platform

Een blog creëren op je website? Vraag hulp aan de technische specialist in het team!

 Het aanwerven van een technische specialist in je content marketing team biedt heel wat voordelen. Deze persoon kan namelijk het content platform ontwikkelen of aanreiken. Denk hierbij aan het opstellen van bijvoorbeeld een WordPress-blog. Het linken van dit platform aan je website, is ook een element waarmee hij zich bezighoudt. Mensen moeten namelijk je blog op je website kunnen lezen. Technische problemen zijn bovendien onmiddellijk opgelost door zijn kennis en vaardigheden. Verder houdt hij of zij altijd de vinger aan de pols zodat je content marketingproject mee is met de nieuwste ontwikkelingen.

Het opstellen van meetsystemen

Is je blog operationeel? Dan kan je beginnen meten, want onthoud goed: ‘meten is weten!’. Tracking codes moeten op de blog geplaatst worden zodat alle nodige informatie naar de analytics tool wordt doorgestuurd. Ook het opzetten en aanpassen van deze analytics software en later het opvolgen van de statistieken zijn taken die voor de marketing technologist weggelegd zijn.

Nieuwe software nodig voor interactieve content

Content kan men tegenwoordig zien in interactieve formats zoals Uberflip. Hierbij kan je al je favoriete blogs en websites op één plaats verzamelen en krijg je een overzicht van de nieuwste artikels op deze sites. Content kan ook in apps voorkomen. Hiervoor is vaak een nieuwe soort software nodig die de technische specialist kan opstellen.

Je content marketing team moet dus voorbereid zijn op deze nieuwe ontwikkelingen. Met een technische specialist sta je niet voor verrassingen.

Executive Summary

Je content marketing team bestaat het best uit verschillende profielen. Eén daarvan is idealiter een technische persoon, de ‘marketing technologist’. Deze werknemer heeft een IT-achtergrond en zorgt ervoor dat content goed verspreid wordt, cijfers op een correcte manier gemeten worden en technische problemen snel opgelost worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *