Guest blogging: hoe het moet volgens Matt Cutts

SEO marketeers zijn steeds op zoek naar manieren om meer trafiek naar hun website te krijgen. De periode dat we dagelijks 5 infographics op ons bord kregen, ligt gelukkig achter ons. Tegenwoordig lijken guest blog posts heel populair te zien. Zelfs zo populair dat ook zij in het vizier van Google zijn gekomen.

Guest-Blogging-300x216De laatste weken en maanden is guest blogging een kwestie geworden van zoveel mogelijk links naar je eigen website plaatsen. Het begon allemaal steeds meer op spam te lijken, waardoor de vraag steeds luider klonk of deze praktijken binnenkort een penalty van Google mochten verwachten.

Guidelines van Matt Cutts

Vandaag heeft ook Matt Cutts zich in het debat gemengd, door nog eens alle guidelines voor gastbloggen op een rijtje te zetten. Zet je schrap voor de sessie “Hoe moet je gastbloggen”, door het orakel Matt Cutts.

Net gisteren kwam Google met mooie kwartaalcijfers, wat er ons nog eens aan herinnert dat Google bovenal een commercieel bedrijf is, en we dus alles met een korrel zout moeten nemen. Toch kunnen de richtlijnen van Google’s mondstukje als goede leidraad dienen.

Content moet on-topic en relevant zijn

Het komt erop neer dat je zoals steeds goede en relevante content moet leveren in je blogpost. Een link kopen en er vervolgens wat content rondbreien, wordt nog steeds aanzien als een link kopen.

Je moet dus vooral authentiek overkomen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een voorschriftje te laten schrijven door de eigenaar van de blog. Indien de eigenaar van de blog de moeite doet om je aan te kondigen, dan moet Google wel denken dat je heel wat interessants te vertellen hebt.

Is het je gewoon om de links te doen, dan zal je content bedolven worden onder de andere content op de site, en dat is geen goed teken. Natuurlijk mag je wel een linkje plaatsen in je post, maar laat het zo organisch mogelijk lijken. Staan er 20 links in je tekst, dan wordt het snel duidelijk wat je bedoelingen zijn.

Oppassen met frequentie van publicaties

Ook de frequentie waarmee je blog posts plaatst is van belang. Plaats je haast elke dag een nieuwe blog post op een andere site, dan zal je snel aanzien worden als een spammer. Google wil dat gastbloggers heel voorzichtig zijn over wat ze schrijven, en waar ze hun content zetten. Kijk dus uit waar je content terecht komt.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Bottom line: zorg ervoor dat je content heel relevant is, niet enkel in de blog post zelf, maar ook voor de website waar je content verschijnt. Hou daarnaast ook de frequentie van de publicaties in het oog. Door te veel te publiceren in een korte tijdspanne, zal Google je in het vizier krijgen.

Executive Summary

Hoe moeten we gastbloggen
Als reactie op de recente commotie rond guest blogging, doet Matt Cutts in een video enkele richtlijnen voor gastbloggen uit de doeken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *