Guest blogging en content marketing gaan nog steeds hand in hand, als je het goed doet

Guest blogging is lange tijd dé manier geweest om aan content marketing te doen. Het was een eenvoudige manier om veel links te verzamelen: je schreef een artikel rond een bepaald keyword, je legt daarin (uiteraard) een link naar je eigen website, en je voegt dat artikel toe aan allerlei artikel directories. Dit soort artikels scoorden in het verleden steevast erg goed in Google, maar helaas was de gebruikerservaring nihil. Bezoekers hadden helemaal niets aan de artikels, en dus bracht Google de Panda update uit. Die update ging de strijd aan met spammy links en met over-geoptimaliseerde websites en content. Het gevolg? De oude manier van content marketing en van guest blogging werkt niet meer. Toch gaan guest blogging en content marketing nog steeds hand in hand, als je het goed aanpakt. Want, of je het nu leuk vindt of niet, links zijn nog steeds een zéér belangrijke ranking factor in Google. Je content mag nog zo goed zijn, zonder links wordt hoog scoren moeilijk. En guest blogging is een goede manier om die links te verzamelen.

Guest blogging en content marketing

First things first: op zoek naar een blog om je content te publiceren

Als je links wil verzamelen via guest blogging, dan moet je eerst en vooral op zoek naar een blog waar je je artikels kan gaan publiceren. De blogs waar je jou artikels op wil publiceren moeten relevant zijn, ze moeten goed scoren in Google en Google moet ze regelmatig indexeren. Artikel directories en blogs die eigenlijk alleen maar guest blogposts verzamelen kan je beter mijden. Je start je zoektocht best via Google, door zoekwoorden als “zoekwoord guest post” in te typen, waarbij je zoekwoord vervangt door het zoekwoord waarover je wil schrijven. Uiteraard zal je hier veel niet-relevante websites en websites met een lage rank te zien krijgen, dus let wel goed op bij je zoektocht. Naast Google kunnen zoekmachines die sociale netwerken doorzoeken een goede manier zijn om blogs te vinden. Voorbeelden daarvan zijn Topsy en Google + zelf.

De blogbeheerders aanschrijven

Heb je eenmaal een leuke en goede blog gevonden, waarvoor je een blogartikel wil schrijven? Dan moet je natuurlijk de beheerder van de blog aanschrijven, en vragen of je een artikel op de blog mag plaatsen. Stel jezelf daarin kort voor, vertel wat je zo leuk vindt aan hun blog en beschrijf waarover je het wil hebben in jou artikel. Overtuig de beheerder met een goede reden om jou artikel te aanvaarden. Een goede tip: vraag of er een onderwerp is waar de beheerder al langer over wil bloggen, maar waar hij of zij nog geen tijd voor heeft gehad, en stel voor om daar zelf over te schrijven. Iedereen heeft tijd te kort!

Een goed blogartikel schrijven

Heb je een blog gevonden waar je je blogpost op mag publiceren? Dan wil je natuurlijk een goed artikel schrijven, dat veel gedeeld en gelezen wordt: hoe populairder het artikel, hoe belangrijker de link daarin naar jou website, en hoe beter jou website gaat scoren! De standaard regels zijn hier dus van toepassing: zorg voor een goede titel, en schrijf een artikel waar je lezers echt iets aan hebben. Lijstjes en video’s werken nog steeds erg goed, en worden vaker gedeeld dan andere content.

Conclusie

Guest blogging kan nog steeds een goede manier zijn om links naar je website te verzamelen, maar dan moet je het wel goed aanpakken. De content die je schrijft moet goed zijn, en je mag je artikel enkel publiceren op blogs die goed scoren in Google en die Google als betrouwbaar en goed beschouwt. Artikel directories vermijd je best.

Google gaf een tijdje geleden trouwens zelf een antwoord op de prangende vraag hoe het zit met guest blogging om links te verzamelen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IMxC3wQZOyc[/youtube]

Executive Summary

Guest blogging, is dat nog steeds een goede content marketing strategie?
Guest blogging is nog steeds een goede content marketing strategie, maar je moet het wel op de juiste manier aanpakken.

1 Comment

  1. Hans van Schip

    6 months ago

    De conclusie is dus dat ondernemers in België en Nederland moeten (gast)bloggen op jullie blog of het Bedrijven Blog Nederland ;-)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *