Gespecialiseerde content? Dat vraagt om een gespecialiseerde aanpak!

qm-technische-content

We hoeven je natuurlijk al lang niet meer te overtuigen van het belang van SEO. Ook de nood aan oerdegelijke content binnen je SEO strategie is een evidentie. Google is dan ook altijd heel duidelijk: schrijf op regelmatige basis relevante en originele content waarmee je je expertise etaleert. Je topprioriteit? De lezers, niet Google. Maar er zijn uiteraard verschillende soorten lezers, van leken tot specialisten. SEO-vriendelijke content voor beide groepen schrijven is tricky, zeker als je vakgebied eerder gespecialiseerd is. Enkele tips van Matt Cutts.

Technisch en leesvriendelijk

Schrijf op regelmatige basis relevante en originele content waarmee je je expertise etaleert

Technische content in een leesvriendelijk SEO-jasje steken is geen sinecure. Maar het is toch een uitdaging die je moet aangaan. Complexe technische content schrikt de doorsnee lezer namelijk af en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor je ranking. Volgens Cutts moet content niet kinderlijk eenvoudig zijn, maar wel leesbaar en goed verstaanbaar. Google verkiest deze aanpak omdat je zo uiteraard het grootst mogelijke zoekpubliek bereikt.

Het magische Google-toverwoord

Dit alles betekent natuurlijk niet dat je content geen wetenschappelijke termen of jargon mag bevatten. Het magische Google-toverwoord? Evenwicht. Als een doorsnee lezer het niet kan begrijpen, is het nefast voor je ranking. Meer toegankelijke content zonder je professionele publiek te verloochenen dus. Een hele opgave, akkoord, maar het levert je volgens Cutts wel een hogere ranking, meer verkeer en meer shares op. Win-win-win.

Evenwicht met een korrel zout

We raden absoluut af om te algemene content te schrijven en zo je technische publiek tegen de borst te stuiten

Toch nog even dit : je houdt het best altijd een doelpubliek voor ogen. Google is en blijft een bedrijf en Google Search blijft een product. Hoe toegankelijker en ‘beter’ de search-resultaten zijn, hoe liever Cutts en Google het hebben. Vlot en begrijpelijk schrijven is uiteraard ook van toepassing op nichemarketing of gespecialiseerde marketing, maar we raden absoluut af om te algemene content te schrijven en zo je technische publiek tegen de borst te stuiten. Zij zijn natuurlijk op zoek naar content waar ze ook echt iets aan hebben.

Trucjes van de meester

Wil je een technisch artikel afwisselen met een meer generalistisch artikel? Dan heeft Cutts in ieder geval enkele nuttige tips. Als je bijvoorbeeld de neiging hebt om je content vol (technische) zoekwoorden te proppen, raadt hij aan om je tekst gewoon een keertje luidop te lezen. Zo zal je nooit rare of geforceerde zinsconstructies publiceren. De algoritmes van Google halen onevenwichtige teksten er zo uit, dus deze aanpak loont zeker. Je kan ook je teksten laten nalezen door een leek. Als een niet-specialist je artikel begrijpt, zit je goed.

Door deze tips te hanteren, schrikt je content een geïnteresseerd maar niet-technisch publiek niet af, en dat is waar Google waarde aan hecht!

Executive Summary

De tip van Matt Cutts voor een betere ranking? Je gespecialiseerde content leesbaar en vooral toegankelijk maken voor het grote publiek. Onze tip: verloochen in ieder geval je gespecialiseerde publiek niet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *