Fantastische content ontwikkelen in 4 stappen

content-marketingMet content kan je relaties met klanten onderhouden, het vertrouwen in je merk doen groeien, autoriteit in je vakgebied opbouwen, je bereik vergroten en klanten iets doen aankopen bij jou. Goede content marketing is voor bedrijven van groot belang. Maar gewoon wat content schrijven is niet genoeg. Je moet deze content ook efficiënt gebruiken zodat het echt iets oplevert. Met deze vijf stappen kom je alvast een heel eind.

1. Weet voor wie je content schrijft

Bepaal heel duidelijk voor wie je de content schrijft, de zeer specifieke doelgroep die je wil bereiken met je content. Een jonge doelgroep vraagt een heel ander taalgebruik dan vakmensen, en ook de tekstopbouw zal helemaal anders zijn. Je hoeft echt niet steeds voor de massa te schrijven, voor veel bedrijven kan het ook nuttig zijn om minder, maar wel exact de juiste mensen te bereiken. In het algemeen geldt bijvoorbeeld de regel dat online teksten niet te lang mogen zijn. Maar misschien is het wel in het belang van jouw bedrijf om net die mensen te bereiken die wél een lange tekst willen lezen over het onderwerp.

2. Focus op relaties

Binnen je content strategie is het ook belangrijk om relaties op te bouwen. Dat kan met potentiële klanten, bijvoorbeeld door middel van een e-maillijst. Zo kan je bestaande relaties onderhouden. Een aparte lijst opzetten ter voorbereiding op een productlancering kan ook helpen. De mensen die hierop intekenen zijn oprecht geïnteresseerd in je nieuwe product. Daarnaast is het ook belangrijk om relaties op te bouwen met mensen in je vakgebied.

3. De kloof tussen ‘klaar’ en ‘perfect’

Content kan altijd beter. Bekijk je geschreven content dus opnieuw en probeer hem nog beter te maken. Zo kan je bijvoorbeeld je tekst beter structureren om het leescomfort te bevorderen. Ook extra zorg besteden aan de lay-out en het design kan extra lezers opleveren. Wees niet bang om je originele content helemaal opnieuw te schrijven tot je het resultaat bereikt dat je wil. Een beetje perfectionisme kan geen kwaad!

4. Vergroot de invloed van je content

Nadat je content geschreven is, moet hij ook gepromoot worden. Dat is vanzelfsprekend. Daarnaast kan je jouw content ook herwerken in andere toepassingen om zo meer mensen te bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld een html-versie maken van een e-book dat origineel in pdf-formaat was. Je kan ook video’s, infographics en meer maken rond je content. Tot slot heeft je content van tijd tot tijd een update nodig om actueel te blijven.

Executive Summary

Content marketing is van groot belang voor vele bedrijven.
Deze vier eenvoudige stappen zetten je alvast op de goede weg richting fantastische content.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *